Przedmiot fakultatywny: Społeczne wymiary teatru w Europie Środkowo-Wschodniej. 3224-PRZEDF95
Kurs ma charakter warsztatowy oraz adresowany jest do wszystkich zainteresowanych problematyką społecznego wymiaru teatru w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, improwizacją oraz scenariopisarstwem. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze stosowaniem środków języka interpretacyjnego jako formy uczestnictwa w życiu społecznym poprzez praktyczne przygotowanie autorskiego spektaklu teatralnego. Pierwsze spotkania dotyczyć będą teoretycznych aspektów teatru w Europie Środkowo-Wschodniej oraz omówienia wybranych kontekstów historycznych, społeczno-politycznych i kulturowych. Studenci przy wsparciu prowadzącego wybierają problematykę, motywy oraz temat przewodni planowanego spektaklu. Wszystkie spotkania, po omówieniu niezbędnych podstaw teoretycznych, odbędą się w formie warsztatów. Zaliczenie - w postaci przedstawienia przygotowanego spektaklu teatralnego - odbędzie się podczas ostatnich zajęć lub zamiast nich. Na prośbę studentów możliwe jest przeprowadzenie zaliczenia po odbyciu ostatniego spotkania.
Tematy zajęć:
1. Teatr życia codziennego - zagadnienia konceptualne.
2. Historia teatru w Europie Środkowo-Wschodniej - wybrane zagadnienia.
3. Teatr a polityka w Europie Środkowo-Wschodniej.
4. Performatyka, improwizacja.
5. Wybrane aspekty scenariopisarstwa.
6. Warsztaty.
UWAGA: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na warsztatach oraz przygotowanie (wraz z przedstawieniem) autorskiego spektaklu teatralnego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie aktorskie i przedstawienie spektaklu teatralnego – 10 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
Wiedza: (zna i rozumie)
- kompleksową naturę języka, literatury i kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów regionu. (K1_W09),
Umiejętności: (potrafi)
- wyszukać, selekcjonować, krytycznie analizować i wykorzystywać potrzebne Efekty uczenia się: mu informacje z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych. (K_U01),
- rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności. (K_U04),
- odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących kultury, historii i współczesnych problemów społecznych wybranych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych. (K_U06),
- przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców. (K_U10 ),
- zaplanować i zrealizować pracę grupową. (K_U11).
Kompetencje społeczne: (jest gotów do)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy. (K_K01),
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy. (K_K02), - zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej regionu Europy Środkowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości teatralnej. (K_K09),
- świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim, poprzez udział w grupowej organizacji autorskiego spektaklu teatralnego, poruszającego istotną dla regionu Europu Środkowo-Wschodniej tematyki społecznej. (K_K10).
Kryteria oceniania
- Obecność oraz aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności; - Systematyczne przygotowywanie zadań domowych; - Przygotowanie oraz zagranie krótkiego spektaklu teatralnego.
Na końcową ocenę składają się:
- Frekwencja (25%);
- Merytoryczny udział na zajęciach (15%);
- Prezentacja spektaklu teatralnego (60%).
Skala ocen:
0%–49% — 2
50%–60% — 3
61%–70% — 3+
71%–80% — 4
81%–90% — 4+
91%–100% — 5
Literatura
Literatura podstawowa:
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2008.
Johnstone K., Impro: spontaniczne kreowanie świata, Kraków 2013.
Schechner R., Performatyka: Wstęp, Wrocław 2006.
W poszukiwaniu tożsamości Europy Środkowo-Wschodniej. Tom jubileuszowy z okazji dwudziestolecia Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego (red. Joanna Getka, Jerzy Grzybowski). Wydawnictwa UW, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca:
Drewniak B., Teatr i film Trzeciej Rzeszy. W systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 2011.
Głowacka, A., Wąchocka, E., Fox D., Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej, Katowice 2015.
Krakowska J., PRL. Przedstawienia, Warszawa 2016. Osińska K., Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji: kontynuacje, zerwania, transformacje, Gdańsk 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: