Przedmiot fakultatywny: Literatura młodzieżowa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej 3224-PRZEDF92
Celem zajęć jest umożliwienie słuchaczom uzyskania przekrojowej wiedzy z zakresu literatury młodzieżowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Czym jest literatura młodzieżowa? Literatura młodzieżowa a literatura dla dzieci.
2. Rodzaje literatury młodzieżowej – literatura detektywistyczna, literatura dla dziewcząt, literatura dla chłopców, literatura przygodowa, literatura fantastyczna.
3. Zagadnienia, motywy, tematy, postacie literatury młodzieżowej, Crossover-Literatur.
4. Literatura młodzieżowa przed przełomem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – tematyka, zagadnienia, motywy.
5. Literatura młodzieżowa po przełomie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – tematyka, zagadnienia, motywy.
6. Literatura młodzieżowa w Polsce – przed przełomem 1989 i po przełomie – rodzaje, zmiana tematyki, współczesne problemy młodzieży.
7. Literatura młodzieżowa w Niemczech Zachodnich – ewolucja motywów, zagadnień, zmiana tematyki, współczesne problemy młodzieży.
8. Literatura młodzieżowa w Niemczech Wschodnich – tematyka, motywy, ewolucja tematyki literatury młodzieżowej od lat 50 do 80.
9. Literatura młodzieżowa w Czechosłowacji i Czechach i Słowacji
10. Literatura młodzieżowa w Ukrainie – zmiana tematyki, motywów.
11. Literatura młodzieżowa w Białorusi - zmiana tematyki, motywów.
12. Literatura młodzieżowa w Litwie - zmiana tematyki, motywów.
13. Literatura młodzieżowa w Rosji - zmiana tematyki, motywów.
14. Literatura młodzieżowa wschodnia a zachodnia.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu absolwent:
zna i rozumie (wiedza):
w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego krajów regionu (K1_W09)
potrafi (umiejętności):
wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01)
odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących literatury wybranych krajów regionu, a także specyfiki regionu jako całości w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06)
porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku polskim ze specjalistami na tematy literaturoznawcze dotyczące krajów regionu (K1_U07)
samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim, na wybrane tematy z zakresu literatury oraz problematyki krajów regionu (literatura i język jako media i świadectwa kultury) i prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08)
planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów (K1_U10)
stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_U11)
jest gotów do (kompetencje społeczne):
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01)
efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.)
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%) i praca pisemna (50%).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
M. Chrobak, Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL. Między kreacją a recepcją, Kraków 2019.
Filoteknos. Literatura dziecięca. Mediacja kulturowa. Antropologia dzieciństwa, Vol. 12, red. K. Kowalczyk, S. W. Świtała, Wrocław 2022.
Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.
Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2009.
Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989), tom 3, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2013.
Literatura dla dzieci i młodzieży, tom 4, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2014.
Literatura dla dzieci i młodzieży, tom 5, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2017.
K. Nun, Mädchenleben in Ost und West – DDR, Ungarn, Bundesrepublik Deutschland, Frankfurt am Mein 2001.
Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze, red. M Chrobak, K. Wądolny-Tatar, Kraków 2001.
Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002.
„Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie, red. B. Olszewska, O. Pajączkowski, L. Urbańczyk, Opole 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: