Przedmiot fakultatywny: Video games in CEE culture 3224-PRZEDF91
Wykorzystanie gier wideo jako środka komunikacji w ramach tego kursu pozwala studentom zapoznać się z historią II wojny światowej opowiedzianą za pomocą gier wideo. Kurs ten analizuje gry wideo o tematyce II wojny światowej w celu uzyskania perspektywy historycznej. W trakcie kursu studenci rozwijają umiejętności badawcze w zakresie studiów nad kulturą cyfrową i uczą się samodzielnego zdobywania wiedzy, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Historia gier wideo — wprowadzenie.
2. Rynki gier komputerowych — wpływ społeczny — konkurencja.
3. Wizualna historia II wojny światowej.
4. Siły specjalne podczas II wojny światowej.
5. Gra: seria Medal of Honor — dziedzictwo.
6. Gra: seria Call of Duty — dziedzictwo.
7. Gra: seria Battlefield — dziedzictwo.
8. Tryb wieloosobowy — historyczne pochodzenie modyfikacji gier.
9. Platformy gier — prawdziwe doświadczenie.
10. Cudowna broń III Rzeszy: Wolfenstein, Call of Duty — moda na zombie.
11. Kultura gier wideo — moda graczy — etyka graczy.
12. Nacjonalizm — radykalizacja — zbrodnie wojenne — platforma podnosząca świadomość.
13. Gry wideo a antropologia wojskowa.
14. Polityka państwowa w zakresie historii a społeczny wpływ gier wideo.
15. Gry wideo i bezpieczeństwo kulturowe w XXI wieku – wybrane przykłady – prezentacje studentów.
Obciążenie studentów:
Udział w zajęciach w sali wykładowej: 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu ustnego: 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
[Wiedza:]
1) posiada podstawową wiedzę na temat teoretycznych i metodologicznych podejść do nauk humanistycznych, zwłaszcza kulturoznawstwa.
2) posiada podstawową wiedzę na temat specyfiki różnych modeli kulturowych w ujęciu antropologicznym (tradycyjny, szlachecki, burżuazyjny, masowy), procesów ich transformacji i wzajemnych powiązań, a także ich przejawów w sferze symbolicznej i semiotycznej, a tym samym w kulturze, sztuce, literaturze i historii Europy Środkowo-Wschodniej.
[Umiejętności:]
1) potrafi wyszukiwać, wybierać, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z różnych źródeł.
2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze; samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli i prezentować wyniki badań w formie ustnych lub pisemnych wypowiedzi (różnego rodzaju).
[Kompetencje społeczne:]
1) jest przygotowany do krytycznej oceny swojej wiedzy, ciągłego uczenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy.
2) jest przygotowany do ustalania priorytetów w realizacji zadań powierzonych jemu lub innym osobom w zakresie obowiązków społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z regulaminem studiów WLS.
Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów i dyskusji heurystycznych.
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczny udział w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Planowana jest prezentacja na temat wyznaczony przez nauczyciela. Termin złożenia pracy pisemnej wyznacza nauczyciel podczas pierwszych lub drugich zajęć. Studenci nieobecni na tych zajęciach są zobowiązani do uzyskania informacji od nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Ocena końcowa składa się z:
Pracy pisemnej na temat wyznaczony przez nauczyciela (50%).
Egzaminu ustnego (25%).
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (25%).
Skala ocen:
0‒49%: 2
50‒60%: 3
61‒70%: 3+
71‒80%: 4
81‒90%: 4+
91‒100%: 5
Dodatkowa wiedza: 5+
Literatura
Bogost Ian, How to Do Things with Videogames. Univ Of Minnesota Press 2011.
Chapman Adam, Digital Games as History: How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice. Routledge 2016.
Guardia Mike, The Combat Diaries: True Stories from the Frontlines of World War II, Magnum Books 2022.
Stanton Richard, A Brief History of Video Games. Running Press Adult 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: