Przedmiot fakultatywny: Koncepcje narodu i nacjonalizmu w Europie 3224-PRZEDF46
- https://classroom.google.com/c/NjQ4ODc3OTM3MDc1 (w cyklu 2023L)
- https://classroom.google.com/c/NjQ4ODc3OTM3MDc1 (w cyklu 2024L)
Na zajęciach będą realizowane następujące tematy:
01. Wprowadzenie do problematyki badań narodu i nacjonalizmu
02. Wola ludu i geografia polityczna w Europie Zachodniej
03. Postulaty ruchu robotniczego i kwestia narodowa
04. Pierwsze próby stworzenia modelu rozwoju narodów
05. Naród i modernizacja kultury agrarnej
06. Inteligencja jako narodowa grupa kulturotwórcza
07. Naród jako wspólnota wyobrażona
08. Naród przed nacjonalizmem
09. Etniczne elementu narodu
10. Naród jako wspólnota komunikacji
11. Osobliwości formowania się narodów w Europie Środkowo-Wschodniej
12. Funkcjonalne aspekty istnienia narodu
13. Naród w polityce i mediach
14. Wpływ upadku ZSRR na poglądy na naturę narodu i nacjonalizmu
15. Nacjonalizm jako ideologia
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci i studentki studiów I stopnia po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K1_W08; Odniesienie do P6S_WK
Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów (K1_U010; odniesienie do P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa)
4) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_U011; odniesienia do P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób)
[Kompetencje społeczne:]
5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
6) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Studentki i studenci studiów II stopnia po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna w pogłębionym zakresie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W08; Odniesienie do P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) planować i organizować pracę indywidualną oraz planować, organizować i kierować pracą zespołu; samodzielnie planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K2_U10; Odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób P7S_KK)
4) stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_11; Odniesienie do P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK)
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Ocena zaliczeniowa jest średnią arytmetyczną dwóch ocen uzyskanych w kategoriach:
1. Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
2. Praca pisemna na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
01. Hroch M., Powstanie małych narodów w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, Uniwersytet Warszawski, Studium Europy Wschodniej, Warszawa 2020, s. 14-34.
02.1. Renan E., Co to jest naród?, przeł. Majcher G., Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2018.
02.2. Kirchhoff A., Jak powstają narody (1894), [w:] Wolff-Powęska A., Schultz E., Przestrzeń i polityka. Z dziejów niemieckiej myśli politycznej, przeł. Choderny-Loew Z., Loew P., Wydawnictwo Zona Zero, wyd. II., Warszawa 2020, s. 201-213.
03. Bauer O., Zagadnienie narodowości, oprac. Aleksandrowicz M., [s. n.], Warszawa 1908, s. 10-25 oraz 38-50.
04. Chlebowczyk J., O prawie do bytu małych i młodych narodów. Kwestia narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w.), Śląski Instytut Naukowy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, wyd. II, Katowice – Warszawa – Kraków 1983, s. 7-27.
05. Gellner E., Narody i nacjonalizm, przeł. Hołówka T., Grzybek A., Wydawnictwo Difin, wyd. II, Warszawa 2009, s. 123-153.
06. Hroch M., Małe narody Europy. Perspektywa historyczna, przeł. Pańko G., Ossolineum, Wrocław 2008, s. 6-11, 78-107.
07. Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Amsterdamski S., Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków 1997, s. 15-47.
08. Hobsbawn E., Narody i nacjonalizm po 1780 roku. Program, mit, rzeczywistość, przeł. Maciejczyk J., Starnawski M., Wydawnictwo Diffin, Warszawa 2010, s. 54-108.
09. Smith A. D., Etniczne źródła narodów, przekł. Głowacka-Grajper M., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, s. 139-192.
10. Weinsberg A., Naród wobec języka, „Obóz”, 1992, nr 22, s. 1-30.
11. Bardach J., Od narodu politycznego do narodu etnicznego w Europie Środkowo-Wschodniej, „Kultura i Społeczeństwo”, 1993, t. 37, nr 4, s. 3-16.
12. Weber M., Etniczne stosunki wspólnotowe oraz Wspólnoty polityczne, [w:] tegoż, Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, przeł. Lachowska D., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 305-317 oraz 650-682.
13. Billig M., Codzienne powiewanie flagą ojczyzny, przeł. Polak P. [w:] Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008, s. 430-469.
14. Brubaker R., Nacjonalizm inaczej. Struktura narodowa i kwestie narodowe w nowej Europie, przeł. Łuczyński J., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 1998, s. 15-51.
15. Waldenberg M., Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzieje konfliktów i idei, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 19-45.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: