Przedmiot fakultatywny: Wielkie postacie kultury białoruskiej 3224-PRZEDF3
Dobrze rozumiemy, że historia trwożą masy narodowe. Ale w historii każdego Państwa dużą role grali Postaci, które wpływają na rozwiejcie wszystkich stron życia danego państwa: ekonomiki, polityki, wojskowej sprawy, religii i kultury, oświaty. To oni pozostawia jo po sobie zbudowane budynki architektoniczne, kanały wodne, książki, filmy, muzyka, wygrane bitwy historyczne, niezależne państwa i t. d. Musimy pamiętać o nich, oddać im hołd, starać się naśladować ich dobre cie hi, uczyć się u nich kochaniu swojej Ojczyzny.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
Wstęp. Pojęcia.
Połockie księstwo – Rogwolod, Rogneda, Efrosinja Polocka, Wsesław Czarodziej.
Twórcy Wielkiego Księstwa Litewskiego – Mindowg, Jagella,Witold.
Obrońcy Wielkiego Księstwa Litewskiego – Dawid Grodzięński, Michal Glinski, Jan Karol Chodkiewicz, Konstanty Ostrogski, Jerzy Radziwill.
Postaci Oświęcenia – Georgi Franciszek Skoryna, Symon Bydny, Iwan Chwedorowicz.
Działaczy państwowe – Lew Sapeha, Antoni Tyzenhauz, Aleksander Skirmunt, Karol Czapski.
Pracownicy nauki średniowiecza – Kazimir Semianowicz, Mialeci Smatrycki, Siemion Polacki.
Kapłani i kaznodziei epoki Odrodzenia - Ipat Pacej, Jozefat Kuncewicz, Kiryl Turowski, Auraam Smoleński, Kazimir Lyszczynski, Klim Smoliacicz.
Powstańcy przeciw samowładztwa rosyjskiego – A.T. Kościuszko, M.K. Ogiński, Emilia Plater, W.K. Kalinowski.
Uczone pochodzenia białoruskiego w Rosyjskim Imperium – J. Narkewicz -Jodko, W. Dybowski, E. Piekarski, I. Stabrowski.
Działaczy Białoruskiego Odrodzenia. Cz. 1. Początkowcy: Filomaci i filareci. M. Bobrowski, I. Danilowicz, I. Onacewicz. K. Syrokomlia. F. Boguszewicz;
Działaczy Białoruskiego Odrodzenia Cz. 2. Wyzwolicieli: W. Iwanowski, W. Lastowski, M. Bogdanowicz, B. Taraszkiewicz, J. Kupala, J. Kolas.
Działaczy Białoruskiego Odrodzenia Cz. 3. Współcześni postaci: W. Korotkiewicz, W. Bykow, Z. Pozniak, S. Alekseewicz.
Postaci z emigracji – K. Maliewicz, Borys Kit, D. Szostakiewicz, A. Nadsen, Ju. Turonek.
Postaci dwóch kultur – A. Mickiewicz, I. Domejko, N. Orda, S. Moniuszko, E. Orzeszko.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
Zna losy i działalność ekonomiczną, polityczną i społeczną wielkich postaci Białorusi od starożytności po czasy współczesne, wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących działalności ekonomicznej, politycznej i społecznej wielkich postaci Białorusi od starożytności po czasów współczesnych, a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy o działalności ekonomicznej, politycznej i społecznej wielkich postaci Białorusi od starożytności po czasy współczesne (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.
Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do zaliczenia w terminie poprawkowym.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także 3 referaty (do 3 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Egzamin obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie jedno pytanie losowane z materiału omawianego na zajęciach oraz jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (10%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (10%).
Egzamin ustny (80%). Wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 40%, częściowa = 20%.
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Podręczniki:
M. Kosman, Dzieje Białorusi, Wrocław 1979
O. Łatyszonek, E. Mironowicz, Historia Białorusi od połowy XVIII do końca XX wieku, Białystok, 2002
H. Łowmiański, Studia nad dziejami Wielkiego Księstwa Litewskiego, Poznań 1981
H. Sahanowicz, Historia Białorusi: od czasów najdawniejszych do końca XVIII wieku, Lublin 2002.
Lektury:
A. Bergman, Rzecz o Bonislawe Taraszkiewiczu, Warszawa 1977;
A. Brzeziecki, M. Nocuń, Łukaszenka. Niedoszly car Rosji, Kraków 2014
L. Szerepka, Oblicza Bialorusi. Zapiski ambasadora, Białystok 2016
St. Szuszkiewicz. Moje życie. Rozpad i wskrzeszenie ZSSR, Warszawa 2003;
J. Turonek, Waclaw Iwanowski i odrodzenie Bialorusi. Warszawa 1992.
J. Ziemczonok, Traktem Stefana Batorego, Warszawa 2009.
У. Арлоў, Г. Сагановіч, Дзесяць вякоў беларускай гісторыі, Вільня 1999
Краіна Беларусь, Мінск 2003.
В. Чаропка, Імя ў летапісу, Мінск 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: