Przedmiot fakultatywny: Animacja kultury na szczeblu lokalnym I st 3224-PRZEDF16
Przedmiot, realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Folkowisko, ma na celu zapoznać studentów z
-z procesem animacji kultury na szczeblu lokalnym
-z potencjałem pogranicza kulturowego
-ze stanem relacji polsko-ukraińsko-białorusko-żydowskich na pograniczu
-z tradycyjną kulturą materialną i duchową pogranicza kulturowego
-z kulturą mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce
Celem przedmiotu jest również pogłębienie wiedzy zdobytej na zajęciach z zakresu etniczno-politycznej oraz religijno-kulturowej historii i współczesności Regionu.
Zakres tematyczny:
1. Tomaszów Lubelski jako miasto pogranicza kultur i religii.
2. „Stowarzyszenie Folkowisko jako przykład organizacji pozarządowej promującej kulturę pogranicza”.
3. Biały śpiew, jego specyfika i odmiany na pograniczu polsko-ukraińskim”
4. Zespół „Niezapominajki” jako przykład pielęgnowania kultury lokalnej, spotkanie z uczestnikami zespołu.
5. Zielarstwo ludowe na Roztoczu
6. Szlakiem śladów rocznicy zniesienia pańszczyzny w Galicji – galicyjskie krzyże
7.Cerkiew w Gorajcu – historia jej poratunku i renowacji
8. Kuchnia regionalna jako element kultury pogranicza
9. Holocaust Żydów galicyjskich”, Muzeum „Miejsce Pamięci w Bełżcu”,
10. Na podkarpackim Szlaku Architektury Drewnianej. Zespół cerkiewny w Radrużu – perła Roztocza (Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO)
11. Animacja kultury lokalnej na pograniczu: historia, kultura, zabytki. Siedliska – geopark, inicjatywa lokalna. Hrebenne – ostatnia funkcjonująca na pograniczu cerkiew greckokatolicka.
12. Akcja Wisła i jej refleksy w pamięci ludzi pogranicza: Kniazie – ośrodek pamięci poświęcony Akcji Wisła.
13. Cieszanów – miasto na skrzyżowaniu kultur i religii. Jak dać zabytkom drugie życie?
14. Animacja kultury lokalnej na pograniczu: historia, kultura, zabytki: Renowacja krzyży przydrożnych – dlaczego to robię?
15. Kronika pogranicza i jej kronikopisarze
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Napisanie pracy – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy kulturowe zachodzące w Europie Środkowo-Wschodniej jako regionie i poszczególnych jej państwach, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, kulturowych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi samodzielnie wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących różnych aspektów kultury Europy Środkowo-Wschodniej, a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy również po ukończeniu studiów (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
6) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) na temat ustalony z prowadzącym..
Zaliczenie obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie jedno pytanie losowane z materiału omawianego na zajęciach oraz jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Oferowana przez prowadzących na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: