Przedmiot fakultatywny: Analiza i interpretacja dzieła literackiego 3224-PRZEDF10
Pełny opis: Celem przedmiotu jest poszerzenie refleksji na temat podstawowych czynności badawczych oraz pogłębienie umiejętności analizy i interpretacji dzieła literackiego. Praktyka analityczna służyć będzie wdrożeniu studentów do samodzielnej pracy z tekstem w zakresie podstawowych czynności, pozwalających odsłonić poziomy organizacji przekazu literackiego i jego artystyczną koncepcję. Analizom towarzyszyć będzie refleksja teoretyczna w ujęciu historycznym.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce teorii i metodologii badań literackich we współczesnej nauce o literaturze. Dzieło literackie jako wypowiedź językowa. Główne elementy budowy dzieła literackiego.
2. Podstawowe czynności badawcze: analiza, interpretacja, wartościowanie.
3. Starożytne źródła literaturoznawstwa i mimetyczna koncepcja dzieła.
4. Poetyki normatywne.
5. Dzieło jako wyraz ducha narodowego. Rola języka narodowego i twórczości ludowej.
6. Literatura jako produkt życia społecznego. Kult faktów.
7. Dzieło literackie jako wyraz przeżycia duchowego, wyobraźni i intuicji.
8. Dzieło jako symboliczna reprezentacja nerwicy.
9. Formalizm, strukturalizm i poststrukturalizm w badaniach literackich.
10. Intencjonalny status dzieła.
11. Komunikacyjna koncepcja dzieła.
12. Teoria dialogu i słowa.
13. Dzieło partyturą nastawioną na rezonans czytelniczy.
14. Analiza intertekstualna dzieła literackiego.
15. Najnowsze badania literatury: analizy genderowe, postkolonialne, kulturowe...
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa; rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada zaawansowaną wiedzę na temat szkół i kierunków badawczych dzieł literackich, z odniesieniem do dziedzictwa kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej (K2_W01; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia).
[Umiejętności:]
1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K2_U03; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
[Kompetencje społeczne:]
1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_K0).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (60%).
Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivaničkova, Warszawa 1997.
Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, tłum. Z. Żabicki, Warszawa 1968.
Bonaparte M., Psychoanalityczna interpretacja opowiadania „Berenice” E.A. Poe [w:] Sztuka interpretacji, wyb. i opr. H. Markiewicz, Wrocław 1971-1973.
Burzyńska A., Markowski M., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie - antologia szkiców, red. A. Nasiłowska Warszawa 2001.
Danek D., Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, Warszawa 1997.
Głowiński M., Sławiński J., Okopień-Sławińska A., Zarys teorii literatury, Warszawa, 1972.
Ingarden R., O poznawaniu dzieła literackiego [w:] Tegoż, Studia z estetyki, Warszawa 1957, t. 1.
Jauss H.R., Historia literatury jako wyzwanie rzucone nauce o literaturze [w:] Historia literatury jako prowokacja, Warszawa 1999.
Krytyka feministyczna: siostra teorii i historii literatury, red G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000.
Lechte J., Panorama wspólczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, tłum. T. Baszniak, Warszawa 1999.
Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 2005.
Mukařovský J., O języku poetyckim [w:] Praska szkoła strukturalna w latach 1926-1948, red. M.R. Mayenowa, Warszawa 1966.
Nikt nie rodzi się kobietą, wyb. i wstęp T. Hołówka, Warszawa 1982.
Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, red. R. Nycz, Wrocław 1992.
Propp W., Transformacje bajek magicznych [w:] Poetyka, red. D. Ulicka, Warszawa 2000.
Ricoeur P., Symbol daje do myślenia [w:] Tegoż, Egzystencja i hermeneutyka, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1985.
Teoria badań literackich za granicą, red. S. Skwarczyńska, Kraków 1986.
Współczesna teoria badań literackich za granicą, opr. H. Markiewicz, Kraków 1972)
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: