- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Problemy kultury krajów regionu (II) - Ukraina 3224-PKU2-OG
- https://classroom.google.com/c/MjEyNTI4MzYxNTZa (w cyklu 2024L)
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Ukrainy, czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury Ukrainy omawiane są przez pryzmat wybranych zjawisk i procesów społecznych, narodowotwórczych, etnolingwistycznych, literackich, artystycznych i ideologicznych, postrzeganych tu w wymiarze ich wpływu na kształt kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu i analizy omawianych płaszczyzn kultury. Poruszana problematyka przedstawiana jest również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego
Omówione zostaną następujące problemy:
01. Nazwa własna i pojęcie ojczyzny
02. Jedzenie i kuchnia
03. Czas, kalendarz i święta
04. Archetyp tradycyjnego modelu rodziny
05. Współczesna rodzina w najnowszych wytworach kultury
06. Śmierć i kultura funeralna
07. Komemoracja ofiar rosyjskiej agresji
08. Opozycje przestrzenne: wieś
09. Opozycje przestrzenne: miasto
10. Struktura społeczna: elita i lud
11. Jednostka, władza i protest
12. Kreowanie Innego: ukraiński stereotyp Polaka
13. Bycie Innym: polski i rosyjski stereotyp Ukraińca
14. Zaliczenie
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4) Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia. Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach.
3) Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
1. Павлюк С.П., Українське народознавство, Київ 2006, s. 197-230 (Сім’я та сімейний побут).
2. Нечуй-Левицький І., Кайдашева сім'я, 1878 (lub późniejsze wydania), (fragment wskazany przez wykładowcę).
3.1. Tomczyk R., Zwyczaje pogrzebowe i usługi pogrzebowe polskiego Lwowa na przełomie XIX i XX wieku, „Historia Slavorum Occidentis”, 2014, nr 4 (15), s. 71-87, doi: 10.15804/hso170404.
3.2. Козулько А. Смерть, похорон і переховання Шевченка в Україні [w:] Жулинський М. Г. (голов. ред. кол.) Шевченківська Енциклопедія в 6 томах, Київ 2015, т. 5, с. 852-863.
4. Ільків Я., «Похорони воїнів мають значення не лише для їхніх родин». Що варто знати про українські традиції прощання із загиблими, „Hromadske”, 09.09.2023, dostęp zarchiwizowany: (https://web.archive.org/web/20231003045622/https://hromadske.ua/posts/pohoroni-voyiniv-mayut-znachennya-ne-lishe-dlya-yihnih-rodin-sho-varto-znati-pro-ukrayinski-tradiciyi-proshannya-iz-zagiblimi).
5.1. Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, [w:] tegoż, O ojczyźnie i narodzie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984, s. 15-46.
5.2. Hrycak J., Ukraina. Wyrwać się z przeszłości, przeł. Kotyńska K., Majewska-Grabowska J., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2023, s. 27-58.
6.1. Łesiów W., Batkiwszczyna, witczyzna, ridnyj kraj. Ojczyzna w języku ukraińskim, [w:] Barmiński J. (red.), Pojęcie ojczyzny we współczesnych językach europejskich, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej Lublin 1993, s. 93-104.
6.2. Мудрий М., Понняття “наша земля” / “наш край” в українському русі Галичини ХІХ – початку ХХ століття, [w:] Сухий О. (упоряд.), Шлягами історії. Науковий збірник історичного факультету ЛНУ ім. І. Франка. На пошану професора Костянтина Кондратюка, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів 2004, s. 160-177.
7.1. Chynczewska-Hennel, T. Z polemik XVII-wiecznych. Głos w sprawie kalendarza Kasjana Sakowicza, „Latopisy Akademii Supraskiej”, 2013, t. 4 Kalendarz w życiu Cerkwi i wspólnoty, s. 91-101.
7.2. Wereda D., Biskupi uniccy wobec reform kalendarza w drugiej połowie XVIII wieku, “Roczniki Humanistyczne”, 2011, t. 59, z. 2, s. 147-169.
8. Огульчанський Б., Історичне значення календаря: основа уявлення про світ і важлива опора релігійної ідентичності, „LB”, 26.06.2023, zarchiwizowany (https://web.archive.org/web/20231212223231/https://lb.ua/blog/oleksandr_bukhanevych/562278_kalendarna_reforma_progresivni.html)
9. Борисенко Б. (ред.), Українська етнологія, Либідь, Київ 2007, s. 255-283.
10. Борисенко Б. (ред.), Українська етнологія, Либідь, Київ 2007, s. 283-306.
11. Jekaterynczuk A., Ewolucja struktury społecznej współczesnej Ukrainy a ukraińskie tożsamości [w:] tegoż, Tożsamości zbiorowe Ukraińców w okresie niepodległości, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2020, s. 103-138.
12. Franko I., Skrzyżowane ścieżki, przeł. P. Lis-Markiewicz, Poznań 2019 (fragment wskazany przez wykładowcę).
13. Pawłowski K.K., Narodziny miasta nowoczesnego [w:] Sztuka 2 połowy XIX wieku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1971, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973, s. 51-78.
14.1. Pidmohylny W., Miasto, przeł. Gaczkowski M., Wydawnictwo KEW, Wrocław 2024 (fragment wskazany przez wykładowcę).
14.2. Багряний І., Сад Гетсиманський, 1950 (lub późniejsze wydania), (fragment wskazany przez wykładowcę).
15.1. Wójtowicz-Huber B., Stereotypy narodowościowe na pograniczu polsko-ukraińskim od wieku XIX do czasów współczesnych, „Przegląd Humanistyczny”, 2011, nr 4, s. 93-102.
15.2. Riabczuk M., „Wspaniały lud słowiański”. Rosyjskie stereotypy Ukraińców – od wyobraźni imperialnej do postimperialnej rzeczywistości, [w:] Walas T. (red.), Narody i stereotypy – 25 lat później, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015, s. 222-249.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Literatura będzie dostępna na platformie Google Classroom. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: