- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nostalgia i NRD w niemieckim filmie po 1989 roku 3224-NRD-OG
Zajęcia będą opierały się na zapoznaniu się, wspólnym omówieniu i dyskusji na temat fragmentów filmowych. Dodatkowo, jeśli okaże się to pomocne, lekturze wizualnej towarzyszyć będzie tekst lekturowy. Każde z zajęć poprzedzone będą wstępem i kontekstem nakreślonym przez prowadzącą. Każde zajęcia oscylują też wobec wybranego, szczegółowego problemu, na przykładzie którego studenci zapoznają się z wyobrażeniami na temat NRD w obrazie filmowym jak i ich charakterem (z uwzględnieniem problematyki nostalgii). Studenci poznają również sposoby interpretacji i analizy w oparciu o przedstawione materiały wizualne i lekturowe, proponowane przez prowadzącą.
W ramach zajęć zostaną poruszone następujące problemy, m.in.: tradycja pojęcia nostalgii (wybór), pamięciowe konteksty nostalgii, relacje między nostalgią a innymi tendencjami o podobnym charakterze, nostalgia i film, niemieckie filmy wobec roku 1989 oraz zjednoczenia i NRD (filmy kinowe oraz telewizyjne – wybór), wybrane filmowe wyobrażenia o NRD – popularne hity i mniej znane obrazy (wybór), problematyka nostalgii w wybranych filmach, z uwzględnieniem m.in. kultury materialnej.
Dyskutowane i omówione będą m.in następujące filmy: "Wakacje z Trabantem", "Good Bye, Lenin!", "Życie na podsłuchu", "Aleja Słoneczna", "Wieża", "Barbara". Wspomniane zostaną też filmy dokumentalne i inne filmy fabularne (w tym telewizyjne) w zależności od tematu i problematyki.
Prowadzący przedmiot udostępnia studentom wszystkie materiały do zajęć. Znajomość języka niemieckiego nie jest wymagana.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo i praca na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, wykonanie pracy pisemnej) – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć (lektura) – 30 godzin (1 ECTS)
Od studentów oczekuje się przygotowania zadanej lektury tekstowej lub /i wizualnej.
Metody dydaktyczne
Metoda podająca, dyskusja, dyskusja kierowana, „burza mózgów”, prezentacja multimedialna prowadzącego, materiały audiowizualne i tekstowe w różnym zakresie (jeśli dotyczy).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w stopniu podstawowym specyfikę kina niemieckiego odzwierciedlającego przemiany kulturowe (w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Niemiec) (K1_W03)
- w stopniu podstawowym kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic na przykładzie problemów z zakresu niemieckiego obszaru kulturowego (K1_W07)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł - w tym wypadku w kontekście filmu fabularnego (K1_U01)
- potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (K1_U03)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy, podejmuje głos w dyskusji (K1_K01)
- jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05)
Kryteria oceniania
1. Organizacja zajęć
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
2. Metody oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej.
Opisowa odpowiedź pisemna na sformułowane przez prowadzącego pytania, sprawdzająca znajomość lektur (w zakresie prezentowanym na zajęciach) oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć.
Aktywność studentów weryfikowana jest na bieżąco podczas (i za pomocą) dyskusji i rozmowy na zajęciach (zabieranie głosu przez studentów).
3. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: krótka praca pisemna (4 strony komputeropisu, prowadzący zajęcia udostępnia tematy prac do wyboru - wszystkie tematy związane są z problematyką poruszaną na zajęciach) (60%) oraz aktywność na zajęciach (40%) - (aktywność podnosi ocenę końcową).
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Aktywność rozumiana jest jako: zabieranie głosu w dyskusji na temat analizy i interpretacji filmów, przedstawianych problemów.
4. Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura podstawowa:
Lektury zostaną przedstawione i udostępnione studentom w nawiązaniu do prezentowanych zagadnień (drogą elektroniczną).
Przykładowe opracowania:
Boym Svetlana, The future of nostalgia, Basic Books, New York 2001;
Fischer Volker, Nostalgie. Geschichte und Kultur als Trödelmarkt, Verlag C. J. Bucher, Luzern und Frankfurt/M 1980;
Illbruck Helmut, Nostalgia. Origins and Ends of an unenlightened Disease, Northwestern University Press, Evanston 2012;
Nostalgia – eseje o tęsknocie za komunizmem, red. F. Modrzejowski i M. Sznajderman, Wołowiec 2002;
Ludewig Alexandra, Screening nostalgia. 100 years of German Heimat Film, Bielefeld 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: