Przedmiot fakultatywny: Muzyka protestu w Europie Środkowo Wschodniej 3224-MPwESW
Zajęcia realizowane w formie wykładu i będą poświęcone zapoznaniu się i analizowaniu materiałów audiowizualnych z szeroko rozumianego postsowieckiego obszaru kulturowego. W ramach zajęć zostaną przedstawione podstawowe nurty muzyczne kultury protestu na postsowieckim obszarze, kulturowe, polityczne i ideologiczne znaczenie tekstów piosenek, postaci wykonawców i ich działalność. Przedmiotem dyskusji podczas zajęć będzie analiza treści współczesnego języka protestu w kulturze (muzycznej), współoddziaływanie procesów kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych w odniesieniu do działań władzy. Wykład ma za zadanie poszerzyć wiedzę na temat regionu postsowieckiego, umożliwić uczestnikom zajęć krytyczne spostrzeżenie na ważne aspekty życia społecznego, kulturowego i politycznego. Poza tym zajęcia mają na celu podwyższenie kompetencji językowych. W ramach analizy tekstów piosenek i materiałów audiowizualnych zostaną przedstawione współczesne tendencję rozwoju potocznego języka rosyjskiego (slang, zapożyczone z innych języków przypadki w języku rosyjskim, wulgaryzmy). Poniżej przedstawiony jest zakres tematyczny zajęć:
Bloki tematyczne:
1. „My żdiom pieremien”. Rock-muzyka jako symbol przełomu epok (3 godz.)
2. „Grazhdanskaya oborona” i underground syberyjski (2 godz.)
3. Rap-underground. Młodzieżowa kultura protestu początku XXI wieku (2 godz.)
4. Rap jako nowa poezja protestu (2 godz.)
5. Protest performatywny i nonkonformizm nowego pokolenia (2 godz.)
6. Anty-protest i propagandowy patriotyzm. Instrumentalizacja muzyki popularnej przez władzę (2 godz.)
7. Kulturowy protest i rewolucja w kontekście zmian 2014–2022 (2 godz.)
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- posiada kompleksową wiedzę na temat muzyki protestu w Europie Środkowej i Wschodniej, obejmującą analizę materiałów audiowizualnych pochodzących z postsowieckiego i szerszego regionu EŚW; rozumie główne nurty muzyczne kultury protestu, kulturowe, polityczne i ideologiczne znaczenie tekstów piosenek oraz rolę wykonawców i ich działalności jako aktorów życia publicznego; potrafi analizować współczesny język protestu w kulturze muzycznej i interpretować go w kontekście procesów kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych oraz ich relacji z działaniami władzy; zna wpływ wydarzeń historycznych na formy muzycznego sprzeciwu w regionie oraz rozumie współczesne tendencje rozwoju języka potocznego (w tym slang, zapożyczenia i wulgaryzmy); dostrzega kluczowe wyzwania stojące przed współczesną muzyką protestu i potrafi krytycznie oceniać jej znaczenie w życiu społecznym, kulturowym i politycznym regionu (K_W09).
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z różnych źródeł (K_U01)
- odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej, wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych, dotyczących nurtów muzyki protestu krajów regionu, a także specyfiki regionu jako całości w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K_U06)
- porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy muzyki protestu, dotyczące krajów regionu (K_U07)
- samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym na wybrane tematy z zakresu muzyki protestu i sprzeciwu oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K_U08)
- posługiwać się minimum dwoma językami obcymi na poziomie min. B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów (K_U10)
- stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K_U11).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym w społeczeństwie odmiennym kulturowo, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K_K02).
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa.
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot.
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy przygotować jedną prezentację wybranego zagadnienia oraz wykazywać się aktywnością podczas zajęć.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Materiały źródłowe:
1) “My ždiom pieremien”. Rock music as a symbol of epochal change.
Наутилус Помпилиус - Скованные одной цепью (1986)
https://www.youtube.com/watch?v=U0QuEpg4V4U&list=RDqKLppu-A4f0&index=23
КИНО - ПЕРЕМЕН! (1989) https://www.youtube.com/watch?v=eg7BFXss1hE
2) “Grazhdanskaya oborona” and the Siberian underground.
ГО - здорово и вечно (1989) https://www.youtube.com/watch?v=u–Rc0zdhks
ГО - Мы лёд под ногами майора (1987) https://www.youtube.com/watch?v=2glGMI51J6I
ГО - Зоопарк (1987) https://www.youtube.com/watch?v=LxKjNMAxW70
ГО - я не верю в анархию (1989) https://www.youtube.com/watch?v=C7Z-BPTK3MQ&list=RDu–Rc0zdhks&index=3
ГО - Все идет по плану (1988) https://www.youtube.com/watch?v=2ift8T7eVEo
Massive Attack - Все идет по плану (live in Manchester) https://www.youtube.com/watch?v=C2JA2ekORUQ
ГО - Про дурачка (1990) https://www.youtube.com/watch?v=xn-kNOhoeMM
Егор и опиздиневшие - Евангелие (1993) https://www.youtube.com/watch?v=Da8gH0_Zb0E
ГО - Моя оборона (1989) https://www.youtube.com/watch?v=9Fg-fhuDd6Y&list=RDu–Rc0zdhks&index=2
ГО - Все как у людей (1989) https://www.youtube.com/watch?v=c0bZVAJvEtk&list=RDu–Rc0zdhks&index=13
Янка Дягилева и Егор Летов - деклассированным элементам (1988) https://www.youtube.com/watch?v=ZYK9wYiFx5w
Янка Дягилева - Нюркина песня (1990) https://www.youtube.com/watch?v=-bAULNrcOt8
Янка Дягилева - По трамвайным рельсам (1988) https://www.youtube.com/watch?v=aGI89gjxheM
3) Rap underground. Youth protest culture of the early 21st century.
ЮГ - Поколение (1999) https://www.youtube.com/watch?v=G3QElyz5ph0
Децл - Письмо (2001) https://www.youtube.com/watch?v=kBEl5b_aZYs
Бухенвальд Флава - Русский бунт https://www.youtube.com/watch?v=W5ZWcNEZx9g
Bad B. Альянс - Надежда На Завтра (2001) https://www.youtube.com/watch?v=IOmhLZVyapY
Триагрутрика - Биг Сити Лайф https://www.youtube.com/watch?v=MWY5PmBzwlc
Тартак - Я не хочу! (2004) https://www.youtube.com/watch?v=VcGFo9DGDtM
Чырвоным па Белым (ЧпБ) - Крывавы Сакавік (2006) https://www.youtube.com/watch?v=7VufkDXp-gM
4) Rap as a new poetry of protest
Кач - Лиза Овчинникова (2011) https://www.youtube.com/watch?v=AenPw0AvpK8
Кровосток – Гантеля (2008) https://www.youtube.com/watch?v=7_LT8xVqExc
FACE - НАШ МЕНТАЛИТЕТ (2018) https://www.youtube.com/watch?v=2GKwMhroECE
FACE - КРЕПОСТНАЯ (2020) https://www.youtube.com/watch?v=mL7A3nvE08E
Face – Юморист (2019) https://www.youtube.com/watch?v=NuXdxMEbYeQ
https://www.washingtonpost.com/opinions/2018/12/19/kremlin-is-listening-hip-hop/
https://www.washingtontimes.com/news/2018/nov/22/husky-russian-rapper-faces-jail-performing-car-aft/
Noize MC — Гой еси (2019) https://www.youtube.com/watch?v=F_U_bT27SGk
Noize MC — Всё как у людей (2019) https://www.youtube.com/watch?v=eLAHSRmFFzE
Хаски - Поэма о Родине (2018) https://www.youtube.com/watch?v=TiDZHgzpxTw
Хаски - Седьмое октября (2011) https://www.youtube.com/watch?v=PIO9SaSw8Uk
Oxxxymiron feat. Самариддин Раджабов - Ветер Перемен (2019) https://www.youtube.com/watch?v=jBtVWbfte5s
OXXXYMIRON — ОЙДА (2022) youtube.com/watch?v=pYymRbfjKv8
5) Performative protest and nonconformism of the new generation
Монеточка - Русский ковчег (2018) https://www.youtube.com/watch?v=yKy4INHSERQ
Монеточка - гори гори гори (2019) https://www.youtube.com/watch?v=PVLt4tmbOkM
ALBATROSS – ЗA БАЗАР youtube.com/watch?v=ze_U5CaMw7Q
Birchpunk, Альбатрос — СЕРДЦЕ (2021) youtube.com/watch?v=IEaIXhJQ7RM
IC3PEAK - Смерти Больше Нет https://www.youtube.com/watch?v=MBG3Gdt5OGs
Shortparis - Говорит Москва (2021) https://www.youtube.com/watch?v=_d1AmMt6A9s
Shortparis – КоКоКо / Cтруктуры не выходят на улицы (2020)
Shortparis - Страшно (2018) https://www.youtube.com/watch?v=FUdteCBRX9c
6) Anti-protest and propaganda patriotism. Instrumentalization of popular music by the authorities
Саша Чест feat. Тимати - Лучший друг (2015) https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=jp9pfvneKf4&feature=emb_logo
Тимати и ГУФ, Москва (2019) https://www.youtube.com/watch?v=fv9KL7yJ5Gg
Тимати feat. Рекорд Оркестр - Баклажан (Лада Седан) https://www.youtube.com/watch?v=TP5Br2WUBNs
Чичерина- Добровольческая (2019) https://www.youtube.com/watch?v=qKLppu-A4f0
Чичерина - Моя Спарта (2017) https://www.youtube.com/watch?v=kR0Pu4s8VjE
Олег Газманов - Вперед, Россия! (2015) https://www.youtube.com/watch?v=r29k_T_o9To
Натали - Такого как Путин (2004) https://www.youtube.com/watch?v=BPdxUyUUhes
Сёстры Победы: Есть на Земле большая страна - Россия! (2022) youtube.com/watch?v=w2vPnudVVhA
«ДОНБАСС ЗА НАМИ» (2022) youtube.com/watch?v=JQUiYm6iK7c
7) Cultural protest and revolution in the context of changes 2014–2022
Ляпис Трубецкой - Не быць скотам (2011) https://www.youtube.com/watch?v=jSwmW3OxquY
NAVIBAND - ДЕВОЧКА В БЕЛОМ (2020) https://www.youtube.com/watch?v=Sjc2FfjTCZM
BRUTTO – Воины света (2014) https://www.youtube.com/watch?v=9m4VdPym1Y8
LUMEN - Государство (2015) https://www.youtube.com/watch?v=UQh4kwvuhhk
LITTLE BIG - PUBLIC ENEMY https://www.youtube.com/watch?v=jf0KciXneFk
Ногу Свело! - Гимн Обреченных (Гойда, Орки!) youtube.com/watch?v=q07dm6lPs2k
LITTLE BIG – GENERATION CANCELLATION (2022) youtube.com/watch?v=7Yy4RP4FMNk
Ukrainian Folk Song | ARMY REMIX | Andriy Khlyvnyuk x The Kiffness (2022) youtube.com/watch?v=lu8m5FA2nL8
Kalush Orchestra - Stefania (Official Video Eurovision 2022) youtube.com/watch?v=Z8Z51no1TD0
МЮСЛІ UA ft. Vasia Charisma | ДОБРИЙ ДЕНЬ Everybody (2022) youtube.com/watch?v=mfkiyoY8WRk
Materiały źródłowe oraz opracowania będą na bieżąco weryfikowane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: