- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura strategiczna Europy Środkowo-Wschodniej 3224-KulEŚW-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami kultur strategicznych
podmiotów państwowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście
społeczno-kulturowym i geopolitycznym. Podczas zajęć zostaną omówione takie problemy
jak: tożsamość – naród – narodowość – nacjonalizm (ujęcie antropologii społecznej);
wzajemne oddziaływanie kultur w kontekście negatywnego i pozytywnego przepływu
kulturowego; komunikacji międzykulturowej jako narzędzie dialogu i przeciwdziałania
agresji antropologicznej; oraz prognozy w zakresie kierunku rozwoju kultury strategicznej
określonych podmiotów państwowych w regionie. Student w trakcie zajęć rozwija
umiejętności badawcze w zakresie antropologii społecznej, uczy się samodzielnie
zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego
Tematyka zajęć:
1. Kultura strategiczna – wprowadzenie w problematykę.
2. Metodologia analizy kultury strategicznej.
3. Bezpieczeństwo kulturowe.
4. Zagrożenia dla kultury w XXI wieku.
5. Środowisko społeczno-kulturowe jako obszar walki – uderzenia hybrydowe.
6. Bezpieczeństwo informacyjne społeczeństwa.
7. Kultura strategiczna – Polska.
8. Kultura strategiczna – Niemcy.
9. Kultura strategiczna – Ukraina.
10. Kultura strategiczna – Rosja.
11. Kultura strategiczna – Białoruś.
12. Kultura strategiczna – Litwa, Łotwa, Estonia.
13. Kultura strategiczna – Czech, Słowacja.
14. Kultura strategiczna – Bałkany.
15. Kultura strategiczna Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście problemów
geopolitycznych – podsumowanie.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć — 30 godzin (1 ETCS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk
humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa.
2) w podstawowym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem
perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze
z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w
podstawowym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w
poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu.
3) w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu
antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich
transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i
semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii krajów
Europy Środkowo-Wschodniej.
[Umiejętności:]
4) wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z
różnych źródeł.
5) rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę,
korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli,
prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego
typu).
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i
uzupełniania zdobytej wiedzy.
7) jest gotów do określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez
siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na
zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu oraz pogadanki heurystycznej.
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co
najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) na temat zadany przez prowadzącego.
Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego
na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecna na tych zajęciach zobowiązane są
do zasięgnięcia informacji u prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Praca pisemna na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Egzamin ustny (25%).
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (25%).
Skala ocen:
0%–49% — 2
50%–60% — 3
61%–70% — 3+
71%–80% — 4
81%–90% — 4+
91%–100% — 5
Dodatkowa wiedza — 5+
Literatura
Bezpieczeństwo kulturowe Rzeczypospolitej Polskiej, oprac. J. Czaja. AON: Warszawa
2004.
Jarmoszko Stanisław, Antropologia bezpieczeństwa. Kontury naukowej tożsamości.
Siedlce 2015.
Kowalski W. Michał, Antropolodzy na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk
społecznych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
Podstawy bezpieczeństwa narodowego (państwa). Red. J. Pawłowski, Akademia Sztuki
Wojennej, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: