- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kobieta w literaturze i kulturze rosyjskiej 3224-KOBWLIT-OG
Głównym celem konwersatorium jest zaprezentowanie statusu, miejsca oraz roli kobiet w rosyjskiej kulturze, a zwłaszcza w literaturze, w ciągu wieków oraz przedstawienie najwybitniejszych postaci kobiecych w Rosji na szerokim tle historycznym i społeczno-obyczajowym.
W ramach zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Pozycja społeczna, sytuacja prawna i rodzinna kobiet w okresie kształtowania się Rusi Kijowskiej, rozbicia dzielnicowego oraz niewoli mongolskiej.
2. Status kobiet po zjednoczeniu ziem ruskich pod egidą Moskwy. Izolacja „teremowa”.
3. Reformy Piotra I a sytuacja kobiet.
4. Kobieta w sferze prywatnej i publicznej. Rządy caryc. Katarzyna Wielka a oświata i edukacja kobiet: Instytut Smolny.
5. Walka kobiet o dostęp do edukacji: Wyższe Kursy Żeńskie.
6. „Kwestia kobieca” w Rosji: nihilistki, emancypantki, feministki.
7. Srebrny Wiek: kobiecość jako kategoria filozoficzno-estetyczna.
8. Kobieta w ZSRR i dziś.
9. Kobieta jako twórczyni oraz obiekt dzieła sztuki. Miejsce pisarek w życiu literackim i kulturalnym Rosji. Proza i poezja kobiet w historii literatury rosyjskiej.
10. „Życiotworzenie”: sylwetka twórcza Zinaidy Gippius.
11. Życie i dzieło Mariny Cwietajewej.
12. Anna Achmatowa.
13. Na marginesie wielkiej literatury: problematyka „twórczości kobiecej” i jej specyfiki w kontekście studiów genderowych.
Proza kobieca i literatura masowa. Męski i kobiecy dyskurs o kobietach.
14. Wizerunek kobiety w literaturze rosyjskiej różnych epok: kobieta idealna, emancypantka, „kobieta upadła”, „kobieta fatalna”, robotnica i kołchoźnica itp.
15. Bajki o złych i dobrych żonach, czyli kobieta w folklorze.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
[Wiedza]
1. Zna i rozumie sytuację społeczno-obyczajową kobiet w Rosji w ciągu wieków, jej specyfikę oraz role odgrywane przez kobiety w sferze prywatnej i publicznej, zna sylwetki najwybitniejszych kobiet życia kulturalnego oraz społeczno-politycznego Rusi i Rosji, a także posiada wiedzę na temat reprezentatywnych dla poszczególnych epok pisarek i typów bohaterek literackich (K2_W04; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki).
2. Zna zakres semantyczny pojęć: tożsamość kulturowa, stereotypy genderowe, literatura (proza) kobieca, ruch kobiecy, emancypacja, feminizm, patriarchat (K2_W02; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia).
[Umiejętności]
3. Potrafi samodzielnie wyszukać, wyselekcjonować, analizować i wykorzystywać materiały poszerzające wiedzę wyniesioną z zajęć oraz potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
4. Potrafi zaprezentować specyfikę sytuacji kobiet w Rosji w ciągu wieków, zdefiniować charakter tzw. literatury kobiecej, właściwie posługiwać się pojęciami: tożsamość kulturowa, stereotypy genderowe, emancypacja, feminizm, patriarchat oraz odwołując się do zdobytej wiedzy wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii i współczesności kobiet w Rosji w kontekście globalnym (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
[Kompetencje społeczne]
5. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK)
6. Jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu oraz dyskusji na temat materiału zaprezentowanego przez prowadzącego z wykorzystaniem metod audiowizualnych. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą złożą się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Pisemna praca zaliczeniowa (60%).
Skala ocen:
0%-50% - 2
51%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
1. Dictionary of Russian Women Writers, ed. by M. Ledkovsky, Ch, Rosenthal, M. Zirin, Westport 1994.
2. Kosowska K., Obraz życia szlachcianek rosyjskich w literaturze. Od Piotra Wielkiego do Mikołaja I, Kraków 2012.
3. Laszczak W., Twórczość literacka kobiet w Rosji pierwszej połowy XIX w., Opole 1993.
4. Puszkariowa N.L., Czastnaja żizń russkoj żenszcziny: niewiesta, żena, lubownica (X–naczało XIX w.), Moskwa 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: