Praktyczna nauka języka regionu - ukraiński B1 3224-DNJRUB1-60h
Po kursie na tym poziomie student rozumie główny sens wypowiedzi
sformułowanej wyraźnie, w języku standardowym, na temat mu znany,
związany z pracą, szkołą, czasem wolnym itp. Rozumie najważniejsze
informacje w programach radiowych i TV dotyczące wydarzeń
współczesnych, lub tematów związanych z zainteresowaniami osobistymi
lub zawodowymi, gdy mówi się dość wolno i wyraźne. Potrafi zrozumieć
teksty zawierające najczęściej używane wyrażenia związane z życiem
codziennym i zawodowym. Rozumie opis wydarzeń, uczuć i życzeń
zawartych w listach prywatnych. Radzi sobie w większości sytuacji, które
mogą się zdarzyć w podróży po krajach danego obszaru językowego.
Potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu
znane i go interesujące, lub odnoszące się do życia codziennego (np.
rodzina, zainteresowania, praca, podróże i wydarzenia bieżące). Potrafi
łączyć wyrazy i wyrażenia w prosty sposób, aby opisać doświadczenia i
wydarzenia, swoje marzenia, nadzieje, ambicje. Umie podać przyczyny i
wyjaśnienia, sformułować opinie i plany. Umie opowiedzieć jakąś
historię, oraz zrelacjonować treść filmu lub książki, albo opisać swoje
reakcje. Potrafi napisać prosty zwarty tekst na temat mu znany lub go
interesujący. Umie napisać list osobisty opisujący doświadczenia i
wrażenia.
Tematyka kursu: Dom, rodzina, stosunki międzyludzkie; Praca. Studia.
Uczelnia; Czas wolny. Hobby. Rozrywka; Sztuka, teatr, kino, muzyka,
literatura; Sport, turystyka, podróże; Pogoda, zjawiska związane z pogodą
i klimatem; Środowisko, zjawiska przyrody; Miasto, wieś; Wydarzenia,
aktualności społeczne i polityczne; Media (prasa, radio, TV); Uczenie się
języków: powody, oczekiwania, sposoby, doświadczenia.
Tematyka kursu (tematy związane z kulturą):
1. Ukraińskie portale informacyjne, najpopularniejsze media
społecznościowe.
2. Telewizja: co oglądają Ukraińcy?
3. Muzyka ukraińska: od folku do rocka.
4. Jak napisać list (prywatny, oficjalny). Top 10 najczęstszych
błędów.
5. Podróże i wycieczki: aspekt kulturoznawczy.
6. Regiony Ukrainy: tradycje, wielokulturowość.
7. Najsłynniejsze miejsca historyczne i zabytki Ukrainy.
8. Przyroda Ukrainy.
9. Preferencje kulinarne Ukraińców – od Wschodu po Zachód.
10. Literatura ukraińska: dawniej i dziś.
W związku z modelem nauczania języka w sposób systemowy
zakładającym nabywanie umiejętności związanych z opanowywaniem
języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych
itd. wraz z analizą samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-
kulturowego i nabywaniem kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z
ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-
pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/) oraz
systematyczny przekaz wiedzy o kulturze regonu i wybranego kraju
kształcenie językowe odbywa się dwutorowo: tematyka ogólna i tematyka
kulturowa, przy czym obie formy są komplementarne.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 60 godzin (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć – 30 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w średniozaawansowanym/zaawansowanym
stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada zasób słownictwa na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym (ze szczególnym
uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
4. posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, standardowych
materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie i przetwarza informacje zawarte w wybranych,
standardowych materiałach codziennego użytku;
podsumowuje, wyciąga wnioski;
4. pisze zgodnie z konwencją proste listy prywatne i pisma o
charakterze urzędowym typu: email, zaproszenie, życiorys, list
motywacyjny;
5. opisuje ustnie i pisemnie z użyciem podstawowego słownictwa
nieskomplikowane zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i planowane
z własnego życia;
6. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu
kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu średnio zaawansowanym kompleksową
naturę języka ukraińskiego z uwzględnieniem kontekstu
kulturowego Ukrainy;
2) potrafi posługiwać się językiem ukraińskim na poziomie B1
według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
3) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i
informacyjne w swojej pracy.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z
nich).
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem
Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych
regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-
stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące
elementy:
– ustna weryfikacja efektów kształcenia /np.: wypowiedź przygotowana
lub spontaniczna, dialog w parach, dyskusja, prezentacja/aktywność
podczas zajęć – 25% oceny;
– pisemna weryfikacja efektów kształcenia /np. list, mail, wypracowanie,
wypowiedź, streszczenie, komentarz, notatka, kartkówka/ – 25% oceny;
– wynik 3 testów zaliczeniowych – 50% oceny
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z
nich).
Skala ocen
99 – 100% – 5 (celujący)
93 – 98% – 5 (bardzo dobry)
87 – 92% – 4+ (dobry plus)
77 – 86% – 4 (dobry)
71 – 76% – 3+ (dostateczny plus)
60 – 70% – 3 (dostateczny)
III. Uwagi:
Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym w formie kształcenia na
odległość, za pośrednictwem narzędzi zapewnionych przez Uczelnię.
Literatura
Podręczniki wiodące:
Олеся Палінська, Крок 2. Книга для студента. Українська мова як
іноземна. Базовий рівень В1, Львів 2013.
Oksana Baraniwska, Bożena Zinkiewicz-Tomanek. Język ukraiński dla
średniozaawansowanych, Kraków 2022.
Słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: