Nauka języków regionu - ukraiński B 3224-DNJRUB-IIst
Po kursie na tym poziomie student potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, wykład oraz nawet złożoną dyskusję pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany.
Potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV, dotyczących bieżących wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem literackim (standardowym).
Rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przestawiają szczegółowe opinie i argumenty.
Jest w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką. Potrafi porozumiewać się z płynnością i spontanicznością, która umożliwia normalną komunikację z rozmówcą posługującym się danym językiem jako ojczystym.
Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy.
Potrafi zaprezentować jasny i szczegółowy opis w szerokim zakresie tematów z różnych dziedzin związanych ze swoimi zainteresowaniami.
Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw. Potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami.
Umie napisać krótki esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw.
Potrafi napisać list, podając istotę i wagę osobistych doświadczeń i wrażeń.
Tematyka kursu:
Moje miasto, architektura, rodzaje budownictwa; Uniwersytet, przedmiot studiów, rodzaje studiów, formy studiowania; Znaczenie wykształcenia. Kształcenie przez całe życie; Studia zagraniczne. Porównywanie studiów w Polsce i innych krajach; Praca w mieście i na wsi. Ubieganie się o pracę, zatrudnienie, obowiązki; Nowe zawody; Bezrobocie. Kwalifikacje i wymagania. Problemy zatrudnienia. Rozmowa kwalifikacyjna; Turystyka / podróże; Zdrowie i sport; Pieniądze: waluta, dochód, zysk, strata, zadłużenie; Bank: otwieranie konta w banku, umowy, formy oszczędzania; Kultura masowa i kultura “wysoka”; TV, radio. Sztuka. Artyści; Teatr. Kino; Muzea, galerie. Malarstwo, rzeźba; Muzyka. Literatura; Imprezy kulturalne. Festiwale teatralne, filmowe, muzyczne; koncerty. Globalizacja kultury; Tradycja. Zwyczaje i obyczaje innych narodów; Kuchnie narodowe. Stereotypy kulturowe; Aktualne wydarzenia społecznopolityczne; Ekologia: problemy, próby rozwiązania, perspektywy; działania ekologiczne, organizacje ekologiczne; Kataklizmy i katastrofy (powódź, susza, pożar, huragan, lawina, głód, wojna, epidemia); Informatyka. Prasa. Telekomunikacja
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 45 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom B2
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
zna i rozumie w stopniu ponad średniozaawansowanym kompleksową naturę języka;
posiada zasób słownictwa na poziomie ponad średniozaawansowanym (ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie ponad średniozaawansowanym;
zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. interpretuje pisemnie i ustnie informacje przedstawione w formie graficznej, jeśli dotyczą znanego mu tematu;
2. wyraża dość swobodnie i poprawnie swoją opinię na tematy znane, oraz związane z tematyką studiów i karierą zawodową, uzasadniając je w dyskusji;
3. dokonuje syntezy przeczytanego tekstu bądź wypowiedzi usłyszanej, na przykład podczas wykładu, egzaminu, prezentacji, programu telewizyjnego, dotyczącej szerokiej tematyki życia społecznego, akademickiego i zawodowego;
4. tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci opisu, rozprawki sprawozdania, listu formalnego i nieformalnego;
5. wygłasza, zgodnie z konwencją, prezentacje dotyczące tematów zawodowych i akademickich;
6. nawiązuje rozmowę na tematy codzienne w sposób dość swobodny i zrozumiały, przy użyciu wymaganych kulturowo środków werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach formalnych i nieformalnych, zachowując odpowiedni rejestr językowy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. potrafi współpracować w grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
zna i rozumie w stopniu ponad średnio zaawansowanym kompleksową naturę języka ukraińskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Ukrainy);
potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku ukraińskim na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki krajów regionu (kultura, polityczne, społeczne i gospodarcze źródła, konsekwencje i konteksty zjawisk kulturowych, literatura i język jako media i świadectwa kultury, media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi społeczne i religijne etc.) oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy;
potrafi posługiwać się językiem ukraińskim na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy;
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- ustna weryfikacja efektów kształcenia /np.: wypowiedź przygotowana lub spontaniczna, dialog w parach, dyskusja, prezentacja/aktywność podczas zajęć - 25% oceny;
- pisemna weryfikacja efektów kształcenia /np. list, mail, wypracowanie, wypowiedź, streszczenie, komentarz, notatka, kartkówka/ - 25% oceny;
- wynik 3 testów zaliczeniowych - 50% oceny
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
III. Uwagi:
Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym w formie kształcenia na odległość, za pośrednictwem narzędzi zapewnionych przez Uczelnię.
Literatura
Podręcznik wiodący: Olena Synchak, Yabluko, Lviv 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: