Nauka języków regionu - rosyjski B2 3224-DNJRRB2-90h
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (in-ter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przeka-zywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (kom-ponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać.
Po kursie na tym poziomie student potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, wy-kład oraz nawet złożoną dyskusję pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany.
Potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV, dotyczących bie-żących wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem literackim (standardowym).
Rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przestawiają szczegółowe opinie i argumenty.
Jest w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką. Potrafi porozumiewać się z płynnością i spontanicznością, która umożliwia normalną komunikację z rozmówcą posługującym się danym językiem jako ojczystym.
Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje po-glądy.
Potrafi zaprezentować jasny i szczegółowy opis w szerokim zakresie tematów z różnych dziedzin związanych ze swoimi zainteresowaniami.
Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw. Potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami.
Umie napisać krótki esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przed-stawiając argumenty za i przeciw.
Potrafi napisać list, podając istotę i wagę osobistych doświadczeń i wrażeń.
Tematyka kursu (język ogólny): Moje miasto, architektura, rodzaje budownic-twa; Uniwersytet, przedmiot studiów, rodzaje studiów, formy studiowania; Znaczenie wykształcenia. Kształcenie przez całe życie; Studia zagraniczne. Porównywanie studiów w Polsce i innych krajach; Praca w mieście i na wsi. Ubieganie się o pracę, zatrudnienie, obowiązki; Nowe zawody; Bezrobocie. Kwalifikacje i wymagania. Problemy zatrudnienia. Rozmowa kwalifikacyjna; Turystyka / podróże; Zdrowie i sport; Pieniądze: waluta, dochód, zysk, strata, zadłużenie; Bank: otwieranie konta w banku, umowy, formy oszczędzania; Ekologia: problemy, próby rozwiązania, perspektywy; działania ekologiczne, organizacje ekologiczne; Kataklizmy i katastrofy (powódź, susza, pożar, hura-gan, lawina, głód, wojna, epidemia); Informatyka. Prasa. Telekomunikacja
Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o te-maty interesujące dla grupy): Kultura masowa i kultura “wysoka”; TV, radio. Sztuka. Artyści; Teatr. Kino; Muzea, galerie. Malarstwo, rzeźba; Muzyka. Lite-ratura; Imprezy kulturalne. Festiwale teatralne, filmowe, muzyczne; koncerty. Globalizacja kultury; Tradycja. Zwyczaje i obyczaje innych narodów; Kuchnie narodowe. Stereotypy kulturowe; Aktualne wydarzenia społeczno-polityczne; Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wyda-rzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodobania kulinarne itp.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 90 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom B2
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdo-bytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w stopniu ponad średniozaawansowanym komplek-sową naturę języka;
3. posiada zasób słownictwa na poziomie ponad średniozaawansowa-nym (ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
4. posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie ponad średniozaawansowanym;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. interpretuje pisemnie i ustnie informacje przedstawione w formie graficznej, jeśli dotyczą znanego mu tematu;
2. wyraża dość swobodnie i poprawnie swoją opinię na tematy znane, oraz związane z tematyką studiów i karierą zawodową, uzasadniając je w dyskusji;
3. dokonuje syntezy przeczytanego tekstu bądź wypowiedzi usłyszanej, na przykład podczas wykładu, egzaminu, prezentacji, programu telewizyjnego, dotyczącej szerokiej tematyki życia społecznego, akademickiego i zawodowe-go;
4. tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci opisu, roz-prawki sprawozdania, listu formalnego i nieformalnego;
5. wygłasza, zgodnie z konwencją, prezentacje dotyczące tematów zawodo-wych i akademickich;
6. nawiązuje rozmowę na tematy codzienne w sposób dość swobodny i zro-zumiały, przy użyciu wymaganych kulturowo środków werbalnych i niewer-balnych w sytuacjach formalnych i nieformalnych, zachowując odpowiedni rejestr językowy.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz ucze-nia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbal-ne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmien-ności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do kierunkowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu ponad średnio zaawansowanym kompleksową naturę języka rosyjskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Rosji (K1_W09, K2_W09);
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać po-trzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01, K2_U01);
3) potrafi porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komu-nikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku polskim i obcym ze specjalistami na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, języko-znawcze, historyczne dotyczące krajów regionu (K1_U07, K2_U07);
4) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku rosyjskim na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki krajów regionu (kultura, polityczne, społeczne i gospodarcze źródła, konse-kwencje i konteksty zjawisk kulturowych, literatura i język jako media i świadectwa kultury, media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi społeczne i religijne etc.) oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08, K2_U08);
5) potrafi posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie B2 według Eu-ropejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_U09, K2_U09);
6) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informa-cyjne w swojej pracy (K1_U11, K2_U11);
7) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształ-cania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01, K2_K01);
8) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeń-stwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02, K2_K02).
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypad-ku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powta-rzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od ce-lów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezenta-cja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki testów zaliczeniowych- 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wyka-zać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Podręcznik wiodący: Андрей Махнач, Из первых уст, Русский язык для продвинутого уровня, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: