Nauka języków regionu - rosyjski A1 3224-DNJRRA1-90h
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (in-ter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przekazywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (komponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 45 godzin (2 ECTS)
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego oto-czenia, swojego mieszkania.
Zna cyrylicę rosyjską.
W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania.
Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, pla-katach, katalogach.
Potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codzienne-go, własnych potrzeb znanych mu tematów.
Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać: gdzie mieszka, skąd pochodzi, oraz znanych mu ludzi.
Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji.
Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Tematyka kursu (język ogólny) : Ja i moi bliscy, przyjaciele, znajomi; “Język klasowy” w trakcie zajęć; Nazwy krajów, narodowości, zawodów, miejsc, wyposażenie mieszkania; Zjawiska atmosferyczne – nazwy i opis; Miasto: urzędy, usługi, miejsca publiczne i środki transportu; Części ciała i opis czło-wieka; Wyjazdy i ich organizowanie; Wiek, zainteresowania/ hobby; Czas/data, pory roku; Czynności zwyczajowe i wykonywane obecnie; Roz-kład dnia; Plany na przyszłość, dotychczasowe doświadczenia; Relacje w rodzinie, studia, praca.
Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o te-maty interesujące dla grupy): Kontakty międzyludzkie (small talk), Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wydarzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upo-dobania kulinarne, Czas wolny i rozrywka, Mieszkanie itp.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom A1
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu elementarnym kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego Rosji.
2) potrafi posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- ustna weryfikacja efektów kształcenia /np.: wypowiedź przygotowana lub spontaniczna, dialog w parach, dyskusja, prezentacja - 25% oceny;
- pisemna weryfikacja efektów kształcenia /np. list, mail, wypracowanie, wypowiedź, streszczenie, komentarz, notatka, kartkówka/ - 25% oceny;
- wynik 3 testów zaliczeniowych - 50% oceny
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Uwagi:
Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym w formie kształcenia na odległość, za pośrednictwem narzędzi zapewnionych przez Uczelnię.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Podręcznik wiodący: Миллер Л.В., Политова Л.В., Рыбакова И.Я., Жили-были… [Żyli-byli…], Warszawa 2013.
Махнач A., Из первых уст [Iz pierwych ust], Warszawa 2011., słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: