Nauka języków regionu - niemiecki A2 3224-DNJRNA2-90h
Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używa-ne słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach, o zakupach, geografii swo-jego regionu, zatrudnieniu).
Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach.
Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty.
Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, co-dziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospi-sy, rozkład jazdy, proste listy prywatne.
Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane.
Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać kon-wersacji.
Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obec-ną i ostatnio wykonywaną pracę.
Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami.
Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i sms-a.
Wyżej wymienione działania językowe student potrafi zastosować w zakre-sie takich tematów, jak (wybrane przykłady w oparciu o podręcznik kurso-wy): Rodzina / Praca / Sport / Kultura (Imprezy kulturalne) itp.
Tematyka kursu (język ogólny): Uczelnia, nauka urzędy i instytucje, podró-że i turystyka; Praca i wypoczynek, dom – wyposażenie i funkcjonowanie; Rodzina – relacje i życie rodzinne; Życie towarzyskie i służbowe (nauka, praca); Położenie geograficzne, życie codzienne w różnych kulturach; Zdrowie; Pogoda, klimat; Zachowanie i postawy własne i innych osób; Wy-darzenia publiczne i fakty z życia prywatnego; Reakcje, przeżycia, spotka-nia i życie towarzyskie; Kultura, książki, filmy, sztuka.
W związku z modelem nauczania języka w sposób systemowy zakładają-cym nabywanie umiejętności związanych z opanowywaniem języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. wraz z ana-lizą samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego i na-bywaniem kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/) oraz systematyczny przekaz wiedzy o kulturze regonu i wybranego kraju kształcenie językowe odbywa się dwutorowo: tematyka ogólna i tematyka kulturowa, przy czym obie formy są komplementarne.
Tematyka kursu (tematy związane z kulturą):
1. Kontakty międzyludzkie – rozmowy o sprawach dotyczących życia codziennego i kultury – jak zadawać pytania, prowadzić small talk
2. O języku niemieckim: dialekty, specyfika, ewentualne trudności dla Polaków
3. Kraje niemieckojęzyczne na mapie Europy i świata
4. Podróże do krajów niemieckojęzycznych – co warto obejrzeć i jak zorganizować pobyt
5. Najważniejsze współczesne wydarzenia kulturalne i społeczne w Niemczech, np. festyny ludowe
6. Święta w Niemczech
7. Współczesne społeczeństwo niemieckie na tle Europy: tradycje, wielokulturowość, migranci
8. Współczesne społeczeństwo niemieckie na tle Europy (c.d.) – rodzina, rola kobiet, młodzi ludzie i seniorzy
9. Dziedzictwo kulturowe – zabytki, dzieła sztuki, literatura
10. Upodobania kulinarne Niemców
11. Czas wolny i rozrywka w krajach niemieckojęzycznych
12. Jak mieszkają Niemcy
13. Made in Germany wcześniej i dziś
14. Ochrona środowiska
15. Różnice kulturowe
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 60 godzin (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (2 ECTS)
W cyklu 2024L:
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przekazywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (komponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać. Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Tematyka kursu (język ogólny): Uczelnia, nauka urzędy i instytucje, podróże i turystyka; Praca i wypoczynek, dom – wyposażenie i funkcjonowanie; Rodzina – relacje i życie rodzinne; Życie towarzyskie i służbowe (nauka, praca); Położenie geograficzne, życie codzienne w różnych kulturach; Zdrowie; Pogoda, klimat; Zachowanie i postawy własne i innych osób; Wydarzenia publiczne i fakty z życia prywatnego; Reakcje, przeżycia, spotkania i życie towarzyskie; Kultura, książki, filmy, sztuka. Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o tematy interesujące dla grupy): Kontakty międzyludzkie (small talk), Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wydarzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodobania kulinarne, Czas wolny i rozrywka, Mieszkanie itp. Nakład pracy studenta: |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie podsta-wowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
2. identyfikuje informacje w prostych tekstach różnego typu, potrzebne do realizacji celu poza-językowego;
3. dokonuje analizy, syntezy i interpretacji informacji zawartych w prostych materiałach co-dziennego użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej fakty i opinie, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje wer-balne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmien-ności użytkowników języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kur-su student:
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka niemieckiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Niemiec i Austrii;
2) potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
3) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informa-cyjne w swojej pracy.
Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- ustna weryfikacja efektów kształcenia /np.: wypowiedź przygotowana lub spontaniczna, dialog w parach, dyskusja, prezentacja/aktywność podczas zajęć - 25% oceny;
- pisemna weryfikacja efektów kształcenia /np. list, mail, wypracowanie, wypowiedź, streszczenie, komentarz, notatka, kartkówka/ - 25% oceny;
- wynik 3 testów zaliczeniowych - 50% oceny
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
III. Uwagi:
Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym w formie kształcenia na odległość, za pośrednictwem narzędzi zapewnionych przez Uczelnię.
Literatura
Podręcznik wiodący: Momente A.2, słowniki, materiały dodatkowe przy-gotowane przez lektora, nagrania, itp.
W cyklu 2024L:
Podręcznik wiodący: Momente A.2, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: