Nauka języków regionu - niemiecki A1 3224-DNJRNA1-IIst
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (in-ter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przekazywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (komponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać.
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia, swojego mieszkania.
W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania.
Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach.
Potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów.
Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać: gdzie mieszka, skąd pochodzi, oraz znanych mu ludzi.
Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji.
Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, za-wód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Tematyka kursu (język ogólny) : Ja i moi bliscy, przyjaciele, znajomi; “Język klasowy” w trakcie zajęć; Nazwy krajów, narodowości, zawodów, miejsc, wyposażenie mieszkania; Zjawiska atmosferyczne – nazwy i opis; Miasto: urzędy, usługi, miejsca publiczne i środki transportu; Części ciała i opis człowieka; Wyjazdy i ich organizowanie; Wiek, zainteresowania/ hobby; Czas/data, pory roku; Czynności zwyczajowe i wykonywane obecnie; Rozkład dnia; Plany na przyszłość, dotychczasowe doświadczenia; Relacje w rodzinie, studia, praca.
Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o tematy interesujące dla grupy): Kontakty międzyludzkie (small talk), Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wydarzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodobania kulinarne, Czas wolny i rozrywka, Mieszkanie itp.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (3 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 90 godzin (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom A1
Po ukończeniu kursu, absolwent:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codzien-nego użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec od-mienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do kierunkowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu absolwent:
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego Niemiec i Austrii (K1_W09, K2_W09);
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać po-trzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01, K2_U01);
3) potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_U09, K2_U09);
4) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informa-cyjne w swojej pracy (K1_U11, K2_U11);
5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego do-kształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01, K2_K01);
6) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeń-stwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typo-wych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02, K2_K02).
Kryteria oceniania
I. Metody dydaktyczne
Metoda eklektyczna z przewagą komunikacyjnej. Podejście zadaniowe z naciskiem na komunikację ustną. Zadania rozwijające umiejętność dyskursu w sytuacjach interkulturowych.
Praca indywidualna, w parach i w grupach, ćwiczenia dialogowe, gry języ-kowe, gry z podziałem na role, krótkie prezentacje. Ćwiczenia z udziałem multimediów.
II. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przy-padku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
III. Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od celów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka pre-zentacja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki testów zaliczeniowych- 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kate-gorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Podręcznik wiodący: Momente A.1., materiały i prezentacje multimedialne przygotowane przez lektora z wykorzystaniem m.in.
Begegnungen A1+, Lernen-Lehren-Helfen Erster-Leitfaden für Ehrenamtli-che, Herausgeber Prof. Dr. Jörg Roche, Grammatik Aktiv A1-B1 Cornelsen
www.dw.com/de, www.goethe.de, https://www.deutsch-to-go.de , https://www.fluter.de/, www.schubert-verlag.de.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: