Nauka języków regionu - litewski A2 3224-DNJRLA2-90h
Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu).
Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach.
Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty.
Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne.
Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane.
Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji.
Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę.
Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami.
Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i sms-a.
Wyżej wymienione działania językowe student potrafi zastosować w zakresie takich tematów, jak (wybrane przykłady w oparciu o podręcznik kursowy): Rodzina / Praca / Sport / Kultura (Imprezy kulturalne) itp.
Tematyka kursu: Uczelnia, nauka urzędy i instytucje, podróże i turystyka; Praca i wypoczynek, dom – wyposażenie i funkcjonowanie; Rodzina – relacje i życie rodzinne; Życie towarzyskie i służbowe (nauka, praca); Położenie geograficzne, życie codzienne w różnych kulturach; Zdrowie; Pogoda, klimat; Zachowanie i postawy własne i innych osób; Wydarzenia publiczne i fakty z życia prywatnego; Reakcje, przeżycia, spotkania i życie towarzyskie; Kultura, książki, filmy, sztuka.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 45 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
2. identyfikuje informacje w prostych tekstach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego;
3. dokonuje analizy, syntezy i interpretacji informacji zawartych w prostych materiałach codziennego użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej fakty i opinie, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka litewskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Litwy;
2) potrafi posługiwać się językiem litewskim na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
3) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od ce-lów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezenta-cja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki testów zaliczeniowych- 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wyka-zać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Podręcznik wiodący: V. Stumbrienė, A. Kaškelevičienė. 2001. Nė dienos be lietuvių kalbos. Vilnius: Gimtasis žodis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: