Nauka języków regionu - litewski A1 3224-DNJRLA1-90h
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia, swojego mieszkania.
W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania.
Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach.
Potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów.
Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać: gdzie mieszka, skąd pochodzi, oraz znanych mu ludzi.
Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji.
Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Tematyka kursu: Ja i moi bliscy, przyjaciele, znajomi; “Język klasowy” w trakcie zajęć; Nazwy krajów, narodowości, zawodów, miejsc, wyposażenie mieszkania; Zjawiska atmosferyczne – nazwy i opis; Miasto: urzędy, usługi, miejsca publiczne i środki transportu; Części ciała i opis człowieka; Wyjazdy i ich organizowanie; Wiek, zainteresowania/ hobby; Czas/data, pory roku; Czynności zwyczajowe i wykonywane obecnie; Rozkład dnia; Plany na przyszłość, dotychczasowe doświadczenia; Relacje w rodzinie, studia, praca.
W związku z modelem nauczania języka w sposób systemowy zakładającym nabywanie umiejętności związanych z opanowywaniem języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. wraz z analizą samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego i nabywaniem kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/) oraz systematyczny przekaz wiedzy o kulturze regonu i wybranego kraju kształcenie językowe odbywa się dwutorowo: tematyka ogólna i tematyka kulturowa, przy czym obie formy są komplementarne.
Tematy związane z kulturą:
Dziedzictwo kulturowe
Różnice kulturowe
Wielokulturowość
Tradycje i zwyczaje
Kulinaria
Święta
Regiony etnograficzne
Sztuka ludowa
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 60 godzin (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Poziom A1
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka litewskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego Litwy
2) potrafi posługiwać się językiem litewskim na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- ustna weryfikacja efektów kształcenia /np.: wypowiedź przygotowana lub spontaniczna, dialog w parach, dyskusja, prezentacja/aktywność podczas zajęć - 25% oceny;
- pisemna weryfikacja efektów kształcenia /np. list, mail, wypracowanie, wypowiedź, streszczenie, komentarz, notatka, kartkówka/ - 25% oceny;
- wynik 3 testów zaliczeniowych - 50% oceny
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
III. Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym w formie kształcenia na odległość, za pośrednictwem narzędzi zapewnionych przez Uczelnię.
Literatura
Podręcznik wiodący: V. Stumbrienė, A. Kaškelevičienė, Nė dienos be lietuvių kalbos, Vilnius 2001, podręcznik dodatkowy: M. Ramonienė, L. Vilkienė, Po truputį. Vilnius 1999 (podręcznik i zeszyt ćwiczeń)
słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: