Nauka języków regionu - białoruski B1 3224-DNJRBIAŁB1-IIst
Po kursie na tym poziomie student rozumie główny sens wypowiedzi sformułowanej wyraźnie, w języku standardowym, na temat mu znany, związany z pracą, szkołą, czasem wolnym itp. Rozumie najważniejsze informacje w programach radiowych i TV dotyczące wydarzeń współczesnych, lub tematów związanych z zainteresowaniami osobistymi lub zawodowymi, gdy mówi się dość wolno i wyraźne. Potrafi zrozumieć teksty zawierające najczęściej używane wyrażenia związane z życiem codziennym i zawodowym. Rozumie opis wydarzeń, uczuć i życzeń zawartych w listach prywatnych. Radzi sobie w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży po krajach danego obszaru językowego. Potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane i go interesujące, lub odnoszące się do życia codziennego (np. rodzina, zainteresowania, praca, podróże i wydarzenia bieżące). Potrafi łączyć wyrazy i wyrażenia w prosty sposób, aby opisać doświadczenia i wydarzenia, swoje marzenia, nadzieje, ambicje. Umie podać przyczyny i wyjaśnienia, sformułować opinie i plany. Umie opowiedzieć jakąś historię, oraz zrelacjonować treść filmu lub książki, albo opisać swoje reakcje. Potrafi napisać prosty zwarty tekst na temat mu znany lub go interesujący. Umie napisać list osobisty opisujący doświadczenia i wrażenia.
Tematyka kursu: Czas wolny. Hobby. Rozrywka. Sztuka, teatr, kinematografia, muzyka, literatura. Turystyka, podróże. Sport. Media (prasa, radio, TV). Wydarzenia, aktualności społeczne i polityczne. Miasto, wieś. Prowadzenie korespondencji (prywatna i służbowa).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w średniozaawansowanym/zaawansowanym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada zasób słownictwa na poziomie średniozaawansowanym/zaawansowanym (ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
4. posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie średniozaawansowanym/zaawansowanym;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, standardowych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie i przetwarza informacje zawarte w wybranych, standardowych materiałach codziennego użytku; podsumowuje, wyciąga wnioski;
4. pisze zgodnie z konwencją proste listy prywatne i pisma o charakterze urzędowym typu: email, zaproszenie, życiorys, list motywacyjny;
5. opisuje ustnie i pisemnie z użyciem podstawowego słownictwa nieskomplikowane zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i planowane z własnego życia;
6. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
1) zna i rozumie w stopniu średnio zaawansowanym kompleksową naturę języka białoruskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Białorusi.
2) potrafi posługiwać się językiem białoruskim na poziomie B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
3) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
II. Kryteria oceniania
Nauka języków regionu kończy się egzaminem zgodnie z Zarządzeniem Kierownika KSI nr 4/2016 w sprawie egzaminów z języków etnicznych regionu, zamieszczonym na stronie: http://ksi.uw.edu.pl/studenci/studia-i-stopnia/nauka-jezykow-obcych-w-ksi/ i
Dopuszczenie do egzaminu odbywa się na zasadzie zaliczenia przedmiotu:
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od ce-lów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezentacja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny,
- wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny,
- wyniki ustnych prac zaliczeniowych - 50% oceny.
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wyka-zać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Podręcznik wiodący: Аляксандраў С.Э., Мыцык Г.В., "Гавары са мной па-беларуску". Mińsk 2008, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: