Nauka języków rgionu - białoruski A2 3224-DNJRBA2-IIst
Kręgi tematyczne:
1. Sport:
– dyscypliny sportowe;
– rodzaje zawodów sportowych (Igrzyska Olimpijskie, Puchar Świata, Mistrzostwa Europy);
– sport w życiu człowieka;
– prawdziwi kibice sportowi a pseudokibice.
2. Kuchnia:
– dania kuchni białoruskiej;
– przygotowanie potraw;
– w restauracji;
– zdrowe odżywianie;
– spożywanie fast food’ów a problem otyłości.
3. Cechy charakteru i wygląd zewnętrzny:
– opis wyglądu zewnętrznego;
– zalety i wady (cechy charakteru);
– znaki zodiaku;
4. Transport:
– transport kolejowy;
– transport samochodowy;
– transport powietrzny.
5. Życie kulturalne:
– w kinie, w teatrze;
– w muzeum.
– białoruskie muzea.
6. Globalizacja:
– środki masowego przekazu: prasa, TV, Internet;
– rola książki we współczesnym świecie.
7. Podróże:
– urlop;
– w hotelu, w biurze turystycznym;
– obowiązki firm turystycznych w stosunku do klienta.
8. Przyroda i ekologia:
– klęski żywiołowe.
Metody dydaktyczne:
- metoda przewodniego tekstu
- metoda dialogowa
- pomoce audiowizualne
- metody eksponujące - film
- metody podające - anegdota
- metody podające - opowiadanie
- gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student:
S1_U01 umie wyszukać, selekcjonować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł
S1_U02 odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi ją wykorzystać w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii i współczesności krajów regionu w kontekście globalnym, logicznie je konstruuje, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych
S1_U04 porozumiewa się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku polskim i obcym ze specjalistami na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, językoznawcze, historyczne dotyczące krajów regionu
S1_U06 potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu problematyki krajów regionu (kultura, polityka, historia, gospodarka, literatura, media audiowizualne, stosunki społeczne i religijne, język, etc.). prezentuje wyniki swojej pracy na forum grupy
S1_U10 ma umiejętności językowe w zakresie trzech języków obcych, jednego na poziomie B.2 i dwóch wybranych języków krajów regionu na poziomie min. B.1
S1_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, podejmuje pracę w grupie, umie poradzić sobie w sytuacjach typowych i wyjątkowych, jest gotów na drodze rzeczowej dyskusji do weryfikacji swoich poglądów
S1_K04 uczestniczy w życiu kulturalnym kraju ze szczególnym uwzględnieniem imprez związanych z krajami regionu
S1_K05 rozumie potrzebę ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy
Student:
- stosuje leksykę i materiał morfosyntaktyczny w konstruowaniu wypowiedzi sterowanej
- reprodukuje proste teksty w oparciu o opanowany materiał
- relacjonuje przeczytane teksty
- prezentuje, opowiada w odparciu o nabytą leksykę (w formie ustnej i pisemnej)
- konstruuje wypowiedź spontaniczną w ramach omawianej leksyki
- zbiera, definiuje i opisuje materiał z zakresu podstawowej leksyki
Literatura
Literatura:
Л.І. Сямешка: Гаворым па-беларуску: Вучэбны дапаможнік па беларускай мове для замежных навучэнцаў. Мінск, 1999.
Nina Sajewicz: Materiały do praktycznej nauki języka białoruskiego. Lublin, 2000.
Беларуская мова. Прафесійная лексіка. Гродна, 2006.
А.А. Кожинова: Белорусский язык. Профессиональная лексика. Минск, 2005.
Польска-беларускі слоўнік, Мінск, 2005.
Materiały własne prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: