Nauka języków regionu - białoruski A1 3224-DNJRBA1-90h
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (in-ter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przeka-zywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (kom-ponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać.
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego oto-czenia, swojego mieszkania.
Zna cyrylicę białoruską.
W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania.
Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, pla-katach, katalogach.
Potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów.
Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać: gdzie mieszka, skąd po-chodzi, oraz znanych mu ludzi.
Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji.
Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Tematyka kursu (język ogólny) : Ja i moi bliscy, przyjaciele, znajomi; “Język klasowy” w trakcie zajęć; Nazwy krajów, narodowości, zawodów, miejsc, wyposażenie mieszkania; Zjawiska atmosferyczne – nazwy i opis; Miasto: urzędy, usługi, miejsca publiczne i środki transportu; Części ciała i opis czło-wieka; Wyjazdy i ich organizowanie; Wiek, zainteresowania/ hobby; Czas/data, pory roku; Czynności zwyczajowe i wykonywane obecnie; Roz-kład dnia; Plany na przyszłość, dotychczasowe doświadczenia; Relacje w ro-dzinie, studia, praca.
Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o tematy interesujące dla grupy): Kontakty międzyludzkie (small talk), Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wydarzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodoba-nia kulinarne, Czas wolny i rozrywka, Mieszkanie itp.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (3 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 90 godzin (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poziom A1
Po ukończeniu kursu, absolwent:
WIEDZA:
1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka;
3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka;
4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka;
5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
1. komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych;
2. identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych;
3. rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codzienne-go użytku;
4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
1. potrafi współpracować w parze oraz grupie;
2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz ucze-nia się przez całe życie;
3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbal-ne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym;
4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmien-ności użytkowników danego języka.
W odniesieniu do kierunkowych efektów kształcenia po ukończeniu kur-su absolwent:
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego Białorusi (K1_W09, K2_W09);
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać po-trzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01, K2_U01);
3) potrafi posługiwać się językiem białoruskim na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_U09, K2_U09);
4) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informa-cyjne w swojej pracy (K1_U11, K2_U11);
5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształ-cania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01, K2_K01);
6) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeń-stwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02, K2_K02).
Kryteria oceniania
Metoda eklektyczna z przewagą komunikacyjnej. Podejście zadaniowe z naciskiem na komunikację ustną. Zadania rozwijające umiejętność dyskursu w sytuacjach interkulturowych.
Praca indywidualna, w parach i w grupach, ćwiczenia dialogowe, gry językowe, gry z podziałem na role, krótkie prezentacje. Ćwiczenia z udziałem multimediów.
Literatura
Podręcznik wiodący: Alesia Litwinouskaja, Hleb Łabadzienka, 20 krokau da bełaruskaj mowy. Minsk 2016, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: