Seminarium magisterskie - kulturoznawczo politologiczne 3224-D9SEMKULPOL
Seminarium ma na celu kompleksowe przygotowanie studenta/ki do samodzielnej pracy
badawczej w perspektywie interdyscyplinarnej, z naciskiem na analizę zjawisk kulturowych i
procesów politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zajęcia prowadzą uczestników
przez wszystkie etapy tworzenia pracy magisterskiej – od definiowania problemu badawczego
i ustalania pytań badawczych, przez opracowywanie koncepcji, tworzenie i redagowanie
poszczególnych rozdziałów, aż po przygotowanie formalne i merytoryczne do egzaminu
końcowego. Seminarium kładzie szczególny nacisk na rozwijanie samodyscypliny, efektywne
planowanie czasu pracy oraz umiejętność krytycznej organizacji materiału badawczego.
W trakcie kursu studenci/ki pracują z podstawowymi pojęciami metodologicznymi takimi jak
tekst, dyskurs i kontekst, analizując ich rolę w badaniach kulturowych i politologicznych.
Zajęcia obejmują m.in. krytyczne czytanie i interpretację źródeł, identyfikowanie założeń
ideologicznych w dyskursach oraz refleksję nad wpływem kontekstu społeczno-politycznego
na znaczenie analizowanych zjawisk. Uczestnicy rozwijają umiejętności formułowania
argumentów, łączenia perspektyw teoretycznych i metodologicznych oraz samodzielnego
wnioskowania.
Seminarium umożliwia studentom/kom nie tylko przygotowanie wysokiej jakości pracy
magisterskiej, ale również wykształcenie kompetencji analitycznych i badawczych, które są
niezbędne w pracy naukowej i zawodowej w obszarze kulturoznawstwa, politologii i badań
interdyscyplinarnych.
Tematy:
SEMESTR ZIMOWY
1. Czym jest tekst i kim jest autor/ka? Definiowanie tematu i kształtowanie struktury tekstu
naukowego.
2. Wiedza i kontekst. Jak przeprowadzić aktualne badania naukowe?
3. Formalna strona tekstu. Przepisy, bibliografia, styl.
4. Metody badawcze: teoria i praktyka.
5. Jak stworzyć bazę źródłową pracy?
6. Interdyscyplinarność vs. polskie realia w humanistyce i naukach społecznych.
7. Aktywizm, emocje, tożsamość (autora/rki). Czy istnieje obiektywizm w badaniach?
SEMESTR LETNI
W semestrze letnim zajęcia koncentrują się na projektach magisterskich. Wspólnie
prowadzimy dyskusje dotyczące tematów i postępów prac, a każdy uczestnik/czka jest
zobowiązany/a do przygotowania i przedstawienia prezentacji swojej pracy w trakcie
semestru – może to być pojedynczy rozdział lub sfinalizowana część praktyczna badań,
ukazująca dotychczasowy stan projektu.
|
W cyklu 2025L:
Seminarium ma na celu kompleksowe przygotowanie studenta/ki do samodzielnej pracy Seminarium umożliwia studentom/kom nie tylko przygotowanie wysokiej jakości pracy W semestrze letnim zajęcia koncentrują się na projektach magisterskich. Wspólnie |
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz konieczność poszanowania jej zasobów i zarządza nimi (S2_W08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_W08).
Umiejętności: absolwent potrafi
w nieprzewidywalnych warunkach wyszukiwać, selekcjonować, analizować, interpretować, oceniać i wykorzystywać różne kategorie informacji do argumentacji i wnioskowania celem uzasadnienia swoich tez i ocen, wypowiedzieć się jako ekspert na temat zjawisk o charakterze społecznym, politycznym i kulturowym w regionie z zastosowaniem różnych mediów (S2_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_U01, K2_U02).
rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę i podejmować działania zmierzające do kierowania własną karierą zawodową; umiejętnie formułuje myśli, prezentuje wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej, pisemnej, referatu czy publikacji naukowej (S2_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_U03, K2_U02).
formułować, interpretować i analizować problemy badawcze oraz realizować własne badania na poziomie akademickim z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej (S2_U07, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_U02, K2_U04, K2_U05).
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (S2_U12, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_U12).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego i kulturowego regionu, wykorzystując posiadaną wiedzę o jego różnorodności (S2_K01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_K05, K2_K02).
odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a przy tym pozostaje otwarty na nowe idee w zakresie zobowiązań społecznych, pozostając w tym zakresie twórczym organizatorem (S2_K03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_K02, K2_K03).
Kryteria oceniania
Ocena ZAL/NZAL w oparciu o przedstawiony rozdział pracy magisterskiej (I semestr) i na podstawie złożonej pracy (II semestr).
Literatura
Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.
Lyotard, J.-F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. University of
Minnesota Press.
Foucault, M. (2006). Słowa rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych (tłum. J. S.
Grudziński). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Derrida, J. (2016). Widma Marksa: stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka (T.
Załuski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger, M. (2007). W drodze do języka (J. Mizera, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Duszak, A., & Fairclough, N. (Eds.). (2008). Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne
podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac
Naukowych “Universitas”.
Derrida, J. (2016). Gorączka archiwum. Impresja freudowska (J. Momro, tłum.). Warszawa:
Instytut Badań Literackich PAN
Pieniądz, A. (2016). Historycy a teoria postkolonialna – między niewiedzą, odrzuceniem i
krytyką. W J. Kieniewicz (Red.), Perspektywy postkolonializmu w Polsce. Polska w
perspektywie postkolonialnej (s. 105–117). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu
Warszawskiego.
Chakrabarty, D. (1998). Minority histories, subaltern pasts. Postcolonial Studies, 1(1),
15–29. Artykuł ten jest dostępny w formacie PDF na stronie jan.ucc.nau.edu. Chakrabarty,
D. (2010). Historie mniejszości, przeszłości podrzędne (E. Domańska, tłum.). W E.
Domańska (Red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (s. 391–416).
Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Domańska, E. (2022). Krytyka antropocentrycznego i eurocentrycznego wymiaru historii. W
E. Domańska & J. Pomorski (Red.), Wprowadzenie do metodologii historii (s. 391–416).
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: