Klucz do kultury regionu: konflikty - relacje (I) - kraje bałtyckie 3224-D9KRkrajeb
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami z
dziejów Litwy, Łotwy i Estonii od średniowiecza po czasy sowieckie,
ukazując wzajemne relacje między tymi narodami, stosunki polityczne z
innymi państwami i budowanie własnej tożsamości.
Wykaz tematów:
1. Stosunki między Litwą a Królestwem Polskim do XIV wieku.
2. Stosunki między Wielkim Księstwem Litewskim a Rusią do XIV wieku.
3. Podbicie ziem łotewskich przez Niemców w XIII wieku.
4. Krzyżacko-litewski konflikt o Żmudź od 2 poł. XIV wieku do pocz. XV
wieku.
5. Stosunki litewsko-polskie po zawarciu unii w Krewie.
6. Wojny o Inflanty w XVI wieku.
7. Początki odrodzenia narodowego na Litwie, Łotwie i Estonii:
podobieństwa i różnice.
8.Odrodzenie narodowe Litwinów, Łotyszy i Estończyków przez pryzmat
zamieszkujących te ziemie mniejszości narodowościowych.
9. Stosunki polsko-litewskie w dwudziestoleciu międzywojennym.
10.Stosunki litewsko-łotewsko-estońskie w dwudziestoleciu
międzywojennym.
11. Związek Radziecki a Litwa, Łotwa i Estonia w latach 1922-1941.
12. Polityka niemiecka na obszarze Ostlandu.
13. Stalinizm na Litwie, Łotwie i Estonii po 1944 roku.
14. Powojenne formy protestu w republikach nadbałtyckich.
15. Drugie odrodzenie narodowe w republikach nadbałtyckich i jego
przejawy.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu współczesność krajów bałtyckich
oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące je z Europą
Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem
procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i
politycznych (K2_W04; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK
Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące
kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-
politycznych i gospodarczych krajów bałtyckich współcześnie (K2_W06;
Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK
Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne
mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW
Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać
wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie
formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej
lub pisemnej (różnego typu) (K2_U03; Odniesienie do P6S_UW
Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej
wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących
współczesności krajów bałtyckich, a także ich specyfiki w kontekście
globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych
uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K2_U06; Odniesienie do
P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane
zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania
się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK)
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KO)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa
obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na
Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub
materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji.
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji
podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat
zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej
stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich
zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do
zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w
czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału
omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego
zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%)
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Albin J., Polski ruch narodowy na Łotwie w latach 1919-1940, Wrocław
1993.
Brűckner A., Starożytna Litwa: ludy i bogi: szkice historyczne i mitologiczne,
Olsztyn 1984.
Cygański M., Historia Estonii, Wrocław 2002.
Cygański M., Niemcy wschodniobałtyccy w Estonii, na Łowie i Litwie: zarys
dziejów do 1920 roku, Łódź 2004.
Jakubowski J., Polacy w Estonii: przeszłość i teraźniejszość, Gdańsk 2004.
Kamińska R., Polska sztuka sakralna na Łotwie, Ryga 1996.
Kiaupa Z., Kiaupienė J., Kuncevičius A., Historia Litwy od czasów
najdawniejszych do 1795 roku, Warszawa 2008.
Kierończyk P., System konstytucyjny państwa litewskiego (1922-1940),
Gdańsk 2008.
Kierończyk P., Państwo łotewskie: geneza i ustrój konstytucyjny, Gdańsk
2008.
Kolbuszewski S., Główne rysy kultury łotewskiej, Warszawa 1937.
Korczak L., Litwa. Przechowana tożsamość, Kraków 1998.
Kultura polska na Łotwie, red. J. Sozański, R. Szklennik, Ryga 1994.
Łotwa wczoraj, dziś, jutro: materiały pokonferencyjne, pod red. T.
Paluszyńskiego, Poznań 2003.
Łossowski P., Kraje bałtyckie w latach przełomu 1934-1944, Warszawa 2005.
Łossowski P., Łotwa nasz sąsiad: stosunki polsko-łotewskie w latach 1918-
1939, Warszawa 1990.
Łossowski P., Po tej i tamtej stronie Niemna. Stosunki polsko-litewskie 1883-
1939, Warszawa 1985.
Łossowski Ł, Stosunki polsko-estońskie 1918-1939, Gdańsk 1992.
Łossowski P., Stosunki polsko-litewskie 1921-1939, Warszawa 1997.
Łossowski P., Tragedia państw bałtyckich 1931-1941, Warszawa 1990.
Manteuffel G., Zarys dziejów krajów dawnych inflanckich, Kraków 2007.
Ochmański J., Historia Litwy, Wrocław 1990.
Paluszyński T., Walka o niepodległość Estonii 1914-1920, Poznań 2007.
Paluszyński T., Walka o niepodległość Łotwy 1914-1921, Warszawa 1999.
Polacy nad Dźwiną, red. J. Kurczewski, M. Fuszara, Warszawa 2009.
Przybyła S., Podejście Litwy do bezpieczeństwa w regionie, Warszawa 1997.
Przybyła S., Podejście Łotwy do bezpieczeństwa w regionie, Warszawa 1996.
Przybyła S., Zmiany na estońskiej scenie politycznej po wyborach
parlamentarnych, Warszawa 1995.
Smith I. A., The Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania, Oxford 1993.
Sozański J., International legal status of Lithuania, Latvia and Estonia in the
years 1918-1994, Ryga 1995.
Sozański J., Prawa mniejszości narodowych w niepodległej Litwie, Łotwie i
Estonii (1918-40 i 1990-96), Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: