Antropologia słowa 3224-D9ANTSŁ
Blok I: Fenomen językowości człowieka – ujęcia i perspektywy teoretyczne:
1. Zjawisko języka i "nachylenie komunikacyjne".
2. Językowy obraz świata – hipoteza Sapira-Whorfa.
3. Pojęcie i modele komunikacji.
4. Doniosłość kontekstu.
5. Język a rzeczywistość życia codziennego.
BLOK II: Język jako medium kultury. Formy użycia języka – teorie i praktyki:
1. Oralność.
2. Narracje i praktyki oralności: mit i magia.
3. Istota języka religijnego.
4. Narodziny i rozwój pisma – perspektywa historyczna i antropologiczna.
5. Pismo a miasta i uniwersytety.
6. Pismo a tożsamość.
7. Konsekwencje wynalazku druku.
8. Dyskursy kultury druku.
9. Czym może być antropologia literatury?
10. Słowo i nowe media.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
[wiedza] absolwent zna i rozumie:
1) w pogłębionym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa (ze szczególnym uwzględnieniem jego interdyscyplinarności); rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada zaawansowaną wiedzę na temat szkół i kierunków badawczych, z odniesieniem do dziedzictwa kulturowego oraz historycznych i współczesnych uwarunkowań społeczno-politycznych Europy Środkowo-Wschodniej (K2_W01; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia)
2) w pogłębionym stopniu terminologię nauk o kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem antropologicznego ujęcia fenomenu języka oraz perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w zaawansowanym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu (K2_W02; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia)
3) w pogłębionym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K2_W07; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[umiejętności] absolwent potrafi:
4) formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze oraz prowadzić samodzielnie i pod kierunkiem opiekuna naukowego badania z zakresu kulturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy kulturowo-komunikacyjnej, i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U02; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych i nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K2_U04; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
6) stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K2_U11; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[kompetencje społeczne] absolwent jest gotów do:
7) krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa, P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób, P7S_KK)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obowiązkowa obecność na zajęciach.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Na zakończenie semestru należy skonsultować z prowadzącym temat i zakres pracy pisemnej, która będzie podstawą zaliczenia całego semestru. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach w skali całego semestru (20%)
Praca pisemna na ustalony i konsultowany wcześniej temat z zakresu antropologii słowa (80%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura podstawowa:
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, red. i wstęp Grzegorz Godlewski, WUW, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
- Laura Ahern, "Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie", przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2013 (wybór);
- Roland Barthes, "Mit dzisiaj" [w:] "Mitologie", przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000;
- Pierre Bourdieu, "Szkic teorii praktyki", przeł. W. Kroker, Kęty 2007 (część druga);
-Béatrice Fraenkel, "Pojęcie wydarzenia piśmiennego", przeł. Nicole Dołowy, [w:] "Antropologia pisma: od teorii do praktyki", red. Philippe Artières, Paweł Rodak, WUW, Warszawa 2010;
- Grzegorz Godlewski, "Konstelacja Teuta: nowe terytoria" [w:] tegoż, "Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne", Warszawa 2008,
- Jack Goody, "Mit, rytuał i oralność", przeł. O. Kaczmarek, Warszawa 2012, rozdział IX,
- Zuzanna Grębecka, "Słowo magiczne poddane technologii", Kraków 2006 (wybrane rozdziały),
- Harold A. Innis, "Nachylenie komunikacyjne" [w:] "Communicare. Almanach antropologiczny. Tom 2", tłum. A. Melon-Regulska, s.9
- Michał Paweł Markowski, "ciało, które czyta, ciało, które pisze" [w:] R. Barthes, "S/Z", Warszawa 1999.
- Marta Rakoczy, "Słowo – działanie – kontekst. O etnograficznej koncepcji słowa Bronisława Malinowskiego", Warszawa 2012 (wybór),
- Anna Rogozińska, Matylda Szewczyk, "Internet jako medium i jako przestrzeń społeczna", [w:] "Communicare. Almanach antropologiczny. Tom 4",
- Łukasz Sommer, "Język jako czynnik narodotwórczy" [w:] "Mowa ojców potrzebna od zaraz", Warszawa 2009
- Hayden White, "Poetyka pisarstwa historycznego", Kraków 2000 (wybór),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: