Klucz do kultury regionu: literatura, sztuka, folklor (II) - "Zachód" 3224-D8KREGNIE
1. Romantyzm europejski i specyfika romantyzmu niemieckiego.
2. Vormaerz (biedermeier) i jego znaczenie w kulturze Niemiec
3. Powstanie ruchów nacjonalistycznych po 1848, orientacja małoniemiecka
4. Filozofia niemiecka XVIII-XX wieku - zarys
5. Kształtowanie się struktur społeczeństwa masowego, nowe media i ich rola w upowszechnianiu ideologii
6. Awangarda w sztuce Europy Zachodniej i rola niemieckiego ekspresjonizmu, przełom dodekafoniczny w muzyce
7. Republika Weimarska (1918-1933)
8. Idee „rewolucji konserwatywnej” w Niemczech lat 1918-1933
9. III Rzesza (1933-1945), Holocaust
10. Po II wojnie światowej: okupacja Austrii (1945-1955) oraz Niemiec, powstanie NRD i RFN
11. Zarys historii NRD ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kultury i sztuki
12. Literatura Austrii i Niemiec (Zachodnich) po roku 1945
13. Opozycja w NRD – powstanie 1953, „samizdat” lat 80.
14. Zjednoczenie Niemiec
15. Stosunki polsko-niemieckie po roku 1945
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K2_W03 w pogłębionym stopniu specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii krajów niemieckich (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia);
K2_W010 w pogłębionym stopniu zasady działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne krajów niemieckich (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia; P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki).
Umiejętności: absolwent potrafi:
K2_U01 wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł, w tym obcojęzycznych w nieprzewidywalnych warunkach (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
K2_U05 przeprowadzić krytyczną pogłębioną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju krajów niemieckich; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury tych krajów, przeprowadzić ich krytyczną pogłębioną analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K2_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa; P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
K2_K05 aktywnego uczestniczenia, w życiu kulturalnym, organizowania go i korzystania z jego różnorodnych form (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_KO).
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Oprócz bieżącego przygotowania do zajęć (czytanie lektur
oraz opracowań) przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie
z Regulaminem studiów na WLS.
Zaliczenie obejmie weryfikację wiedzy z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru.
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
- merytoryczny udział w zajęciach (30%)
- praca – prezentacja PowerPoint i wersja papierowa tekstu (30%)
- zaliczenie ustne (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Norman Davies ‘Europa’, Kraków 2012
Czesław Karolak, Wojciech Kunicki, Hubert Orłowski „Dzieje kultury niemieckiej”, Warszawa 2007
Golo Mann „Niemieckie dzieje XIX i XX wieku”, Olsztyn 2007
„Odpowiedzialny naród. Literatura polska i niemiecka wobec nacjonalizmów XIX wieku”, red. Izabela Surynt i Marek Zybura, Wrocław 2006
„Spory o biedermeier” (wstęp), wybór i oprac. Jacek Kubiak, Poznań 2006
Ewa Kuryluk „Wiedeńska apokalipsa”, Warszawa 1998
„Rewolucja konserwatywna w Niemczech 1918-1933”, (wstęp) wybór i oprac. Wojciech Kunicki, Poznań 1999
Tadeusz Kotłowski „Niemcy 11890-1945. Dzieje państwa i społeczeństwa”, Kraków 2008
Hubert Orłowski „Literatura w III Rzeszy”, Poznań 1975
Hermann Glaser „Kultura RFN. Zarys historii 1945-1989”, Warszawa 2002
„Sąsedztwo w centrum Europy. Stosunki polsko-niemieckie na początku nowego stulecia”, Wybór i opracowanie Basil Kerski, Szczecin 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: