Klucz do kultury regionu: literatura, sztuka, folklor (II) - kraje bałtyckie 3224-D8KRAJBAŁ
Zajęcia poświęcone są omówieniu (wybranych) współczesnych zjawisk kulturowych w zakresie literatury, sztuki (sztuki plastyczne, architektura, muzyka, kino) i mediów krajów bałtyckich, w szczególności Litwy. Istotną rolę będzie odgrywać analiza recepcji kultury Litwy w Polsce oraz diagnoza stanu wybranych elementów kultury na podstawie wiedzy na temat innych zjawisk (politycznych, społecznych, gospodarczych itp.) w krajach bałtyckich oraz sytuacji międzynarodowej. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Przykładowa lista tematów:
1. Muzyka współczesna w krajach bałtyckich
2. Muzyka dawnych Bałtów
3. Obiekty z listy światowego dziedzictwa UNESCO w krajach bałtyckich
4. Wielojęzyczność i kontakty kulturowe na pograniczach Litwy
5. Etnograficzne regiony Litwy
6. Mniejszości narodowe na Litwie, Łotwie i w Estonii
7. Wielojęzyczność a struktura wyznaniowa
8. Stereotyp Litwina w Polsce (na przykładach tekstów prasowych)
9. Stereotyp Polaka na Litwie (na przykładach tekstów prasowych)
10. Systemy polityczne w krajach bałtyckich
11. Spacer po Wilnie śladami Polaków
12. Muzealnictwo na Litwie
13. Obraz Litwy w polskiej prasie
14. Elementy popkultury rodem z krajów bałtyckich
15. Wileński barok, ryska secesja – o stylach architektonicznych republik bałtyckich
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K2_W03 w pogłębionym stopniu specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii Litwy na tle pozostałych krajów bałtyckich (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia);
K2_W010 w pogłębionym stopniu zasady działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne Litwy na tle pozostałych krajów bałtyckich (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia; P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki).
Umiejętności: absolwent potrafi:
K2_U01 wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł, w tym obcojęzycznych w nieprzewidywalnych warunkach (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
K2_U05 przeprowadzić krytyczną pogłębioną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Litwy na tle pozostałych krajów bałtyckich; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury tych krajów, przeprowadzić ich krytyczną pogłębioną analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
K2_U03 rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie i korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego zdobywać wiedzę, umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) w nieprzewidywalnych warunkach".
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K2_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa; P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
K2_K05 aktywnego uczestniczenia, w życiu kulturalnym, organizowania go i korzystania z jego różnorodnych form (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_KO).
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Oprócz bieżącego przygotowania do zajęć (czytanie lektur oraz opracowań) przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach.
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Warunek dopuszczenia do dopuszczenia do egzaminu: obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.
Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do egzaminu w terminie poprawkowym.
Egzamin obejmie weryfikację wiedzy z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru.
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
- aktywność na zajęciach (30%)
- praca – prezentacja PowerPoint i wersja papierowa tekstu (30%)
- egzamin ustny – 4 pytania (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Album 100 zasłużonych Polaków dla Łotwy, Warszawa, 2018.
Darski Józef, Estonia. Historia, współczesność, konflikty narodowe, Warszawa 1995.
Głuszko Marek, Polacy w Lipawie – historia znana, nieznana, zapomniana, Warszawa 2018.
Jackiewicz Mieczysław, Kalėda Algis, Dzieje literatury litewskiej, Warszawa 2002.
Jundo – Kaliszewska Barbara, Zakładnicy historii. Mniejszość polska w postradzieckiej Litwie, Łódź 2019.
Kalėda Algis, Powojenna literatura litewska. Drogą strat i nadziei, Vilnius 1998.
Kępiński Piotr, Litewski spleen, Warszawa 2017.
Kępiński Piotr, Kunčius Herkus, Rozmowa Litwina z Polakiem, Warszawa 2015.
Lewandowski Jan, Estonia, Warszawa 2001.
Łossowski Piotr, Litwa, Warszawa 2001.
Państwa narodowe Europy Środkowo-Wschodniej w XX wieku, red. Wiesław Balcerak,
Łowicz-Warszawa 2000.
Sen Mendoga. Antologia literatury litewskiej lat dziewięćdziesiątych, opr. Alicja Rybałko,
Warszawa 2001.
Tomaszewski Tadeusz, Wracając do Wilna, Warszwa 2018.
Wisner Henryk, Litwa. Dzieje państwa i narodu, Warszawa 1999.
www.dziennikbaltycki.pl/
www.wilnoteka.lt
Materiały przygotowywane przez prowadzącego na bieżąco w toku zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: