Klucz do kultury regionu: literatura, sztuka, folklor (I) - "Zachód" 3224-D7KREGNIE
1. Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Europa chrześcijańska
2. „Wielka schizma”, powstanie i rola Biznacjum
3. Rozwój i schyłek kultury dworskiej (rycerskiej), wyprawy krzyżowe, rola zakonów rycerskich
4. Italia: znaczenie renesansu, rola języków narodowych w kulturze, szczególnie w literaturze (poezja Waltera von der Vogelweide)
5. Wystąpienie Lutra, rozpad jedności chrześcijaństwa zachodniego, wojny religijne, w szczególności znaczenie wojny trzydziestoletniej jako doświadczenia formacyjnego Zachodu, kolonializm zachodnioeuropejski i jego znaczenie
6. Mistycyzm w kulturze Zachodu, w szczególności znaczenie pism Mistrza Eckharta, Suzo i Jakuba Boehme
7. Rozwój kultury mieszczańskiej, literatura świecka i jej odmiany
8. Barok i jego znaczenie, literatura barokowa
9. Upowszechnienie edukacji, rola uniwersytetów
10. Francja: narodziny oświecenia
11. Muzyka niemiecka: Hasse, Bach, Haendel
12. Literatura oświeceniowa, klasycyzm weimarski
13. Okres „Burzy i naporu”, preromantyzm, znaczenie Goethego i Schillera
14. Rewolucja Francuska i jej skutki, narodziny idei narodowej
15. Wojny napoleońskie i Kongres Wiedeński
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K2_W03 w pogłębionym stopniu specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii krajów zachodnioeuropejskich (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia);
K2_W010 w pogłębionym stopniu zasady działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne krajów Europy Zachodniej (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_WG Zakres i głębia; P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki).
Umiejętności: absolwent potrafi:
K2_U01 wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł, w tym obcojęzycznych w nieprzewidywalnych warunkach (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);
K2_U05 przeprowadzić krytyczną pogłębioną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Europy Zachodniej; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury tych krajów, przeprowadzić ich krytyczną pogłębioną analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K2_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa; P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);
K2_K05 aktywnego uczestniczenia, w życiu kulturalnym, organizowania go i korzystania z jego różnorodnych form (Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4: P7S_KO).
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładu połączonego z konwersatorium. Oprócz bieżącego przygotowania do zajęć (czytanie lektur oraz opracowań) przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Zaliczenie obejmie weryfikację wiedzy z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru.
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
- aktywność na zajęciach (30%)
- praca – prezentacja PowerPoint i wersja papierowa tekstu (30%)
- odpowiedź zaliczeniowa – 3 pytania (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Karol Modzelewski: „Barbarzyńska Europa”, Warszawa 2004,
Peter Hether „Imperia i barbarzyńcy” Migracje i narodziny Europy”, Poznań 2012
Julia M. H. Smith „Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500-1000. Nowe ujęcie”, Kraków 2008
Norman Davies: Europa, Kraków 2012
Jerzy Kłoczowski „Nasza tysiącletnia Europa”, Warszawa 2010
Friedrich Prinz „Niemcy. Narodziny państwa. Celtowie-Rzymianie-Germanie”, Warszawa 2007
Czesław Karolak, Wojciech Kunicki, Hubert Orłowski: Dzieje kultury niemieckiej”, Warszawa 2006,
Ernst Robert Curtius „Literatura europejska i łacińskie średniowiecze”, Kraków 1997,
Jaques le Goff „Inteiigencja w wiekach średnich”, Warszawa 1966
Aron Guriewicz „Problemy średniowiecznej kultury ludowej”, Warszawa 1987
Herfried Muenkler „Mity Niemców”, Warszawa 2013
Marian Szyrocki „Dzieje literatury niemieckiej”, t. 1, Warszawa 1969
„Historia świadomości europejskiej”, wybór i oprac. Antoine Ariakowsky, Kraków 2019
Georges Duby „Czasy katedr”, Warszawa 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: