Animacja kultury 3224-D6ANIM
W ramach zajęć omawiane będą różne tematy i zagadnienia związane z problematyką animacji kultury. Proponowane tematy to m.in. zajęcia wprowadzające do problematyki (Kto to jest animator? Czym zajmuje się animacja kultury?); Animacja kultury i edukacja kulturalna. Co je może łączyć, co dzielić? A może po prostu – „nowoczesna edukacja kulturalna”? Jakie może mieć formy, jakich dziedzin dotyczyć? Co to jest „wykluczenie z kultury”? Kto jest wykluczony a kto wykluczający? Animacja kultury a problem wykluczenia. Problem edukacji, ubóstwa, płci, wieku, kapitału kulturowego w kulturze i inne.
Studenci otrzymują na pierwszych zajęciach w semestrze szczegółowy konspekt do zajęć wraz z lekturami.
Punkty ECTS:
2.00
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia;
Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin – 1 ECTS
Przygotowanie prezentacji (wystąpienia): 30 godzin – 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć ma następujące kompetencje:
1. Wiedza:
1) zna w zaawansowanym stopniu terminologię o kulturze z uwzględnieniem zjawiska animacji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; specyfikę rozwoju animacji kultury (S1_W02, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W01, K1_W03, K1_W04);
2) zna w zaawansowanym stopniu różne modele kultury w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (S1_W04, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04, K1_06);
3) zna w zaawansowanym stopniu zasady działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym – i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne – przynajmniej dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (S1_W05, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W10).
2. Umiejętności:
1) wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje wybrany materiał, wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (S1_U01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01);
2) rozwija swoje umiejętności badawcze, prezentuje wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej czy pisemnej (S1_U03, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U02, K1_U03);
3) przygotowuje wypowiedź w języku polskim na wybrane tematy z zakresu problematyki animacji kultury krajów regionu. Potrafi prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).
3. Kompetencje społeczne:
1) ma potrzebę ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia na ocenę jest obowiązkowa obecność na zajęciach
(dopuszczalne są najwyżej dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
Przewidziana jest prezentacja (wystąpienie) - maksymalnie 20 minut. Jest ona podstawą zaliczenia na
ocenę. Tematy do samodzielnego sprecyzowania przedstawia wykładowca na pierwszych zajęciach w
semestrze i czas na wybór terminu prezentacji (wystąpienia) to 2 tygodnie.
Prezentacja (lub wystąpienie w dowolnej formie wybranej przez studenta) jest integralną częścią
zajęć (stanowi punkt wyjścia dyskusji). Niestawienie się na zajęcia w terminie wygłoszenia swojej
prezentacji skutkuje koniecznością odrobienia tej nieobecności w postaci dodatkowej pracy pisemnej
(należy tym samym oprócz przedstawienia prezentacji wykonać jeszcze pracę pisemną na
sformułowany przez prowadzącego temat).
Zajęcia jako konwersatoryjne zakładają konieczność zabierania głosu w dyskusji i odniesienia się do
prezentowanych zagadnień. W przypadku braku samoistnej dyskusji, prowadzący może ją inicjować
na różne sposoby.
Na końcową ocenę składają się:
1. merytoryczny udział w zajęciach (30%).
2. wystąpienie (70%).
Skala ocen:
0-49% - 2
50-60% - 3
61-70% - 3+
71-80% - 4
81-90% - 4+
91-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura dla chętnych (wybór):
1. Animacja kultury. Doświadczenia i przyszłość (red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, A. Wójtowski). Warszawa 2002.
2. Dylematy animacji kulturalnej (red. J. Gajda, W. Żardecki). Lublin 2001.
3. DLA. Animacja kultury – metody, działania, inspiracje. Warszawa 2009.
4. TERAZ! Animacja kultury (red. Iwona Kurz). Warszawa 2008.
5. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej. Toruń 1998.
6. Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej? (red. A. Nowotny). Warszawa 2010.
7. Animacja/Edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Kraków 2013.
8. Domy kultury w XXI wieku. Wizje, niepokoje, rozwiązania. (red. B. Jedlewska, B. Skrzypczak). Olsztyn 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: