Logika i semiotyka 3224-D5LOGSEM
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami logiki i semiotyki. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
LOGIKA:
1. Wnioskowanie — pojęcie wnioskowania
2. Wnioskowanie — logiczne schematy wnioskowania.
3. Spójniki zdaniowe: a) negacja; b) koniunkcja; c) alternatywa; d) równoważność; e) implikacja.
4. Logika vs. język naturalny.
5. Logiczne modele wypowiedzi; symbolizacja zdań języka naturalnego.
6. Relacje jednostek języka naturalnego – semantyka językoznawcza.
7. Modele definiowania jednostek językowych.
8. Sylogizmy.
9. Definiowanie.
SEMIOTYKA:
1. Ogólna teoria znaku.
2. Znak w propozycji Ch. S. Peirce’a, Ch. W. Morrisa, F. de Saussure’a, L. Hjelmslev’a.
3. Znaczenie i system.
4. Rodzaje semiotyk:
a) semiotyka teoretyczna; b) semiotyka jako metoda; c) semiotyka stosowana.
5. Semiotyka kultury; o znaczeniach nieartystycznych tekstów kultury.
6. Człowiek w uniwersum znaków.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne logiki i semiotyki, zna symbolikę logiczną; pojęcie wnioskowania i wie, na czym polega logiczny schemat wnioskowania; zna kryteria odróżniania języka logiki od języka naturalnego; posiada podstawowe wiadomości z zakresu semantyki językoznawczej; wie, w jaki sposób należy poprawnie definiować jednostki języka naturalnego; wie, czym jest semiotyka i jakie są jej rodzaje; zna różne sposoby rozumienia znaku; wie, jaka jest relacja między znakiem, znaczeniem a systemem; dysponuje podstawową wiedzą z zakresu semiotyki kultury; umie rozróżniać spójniki zdaniowe i inne symbole logiczne; potrafi zapisać relacje między zdaniami w Klasycznym Rachunku Zdań.
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy, ma wiedzę o człowieku, jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości.
Umiejętności:
Student potrafi formułować i analizować problemy badawcze, przeformułować proste zdania zapisane w języku naturalnym na zdania z symbolizacją logiczną, i odwrotnie; rozpoznać i zapisać relacje jednostek języka naturalnego z zakresu semantyki językoznawczej; poprawny sylogizm oraz rozpoznać błędy formalne w zapisie nieprawidłowego wnioskowania; podać różne sposoby rozumienia znaku.
Student potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu).
Kompetencje:
Student po ukończeniu zajęć posiada kompetencje w zakresie efektywnego komunikowania się i życia społecznego;
Student posiada kompetencje prawidłowego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a przy tym pozostaje otwarty na nowe idee w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu.
Przewidziana jest praca pisemna z zakresu semantyki językoznawczej.
Na końcową ocenę składają się:
Praca pisemna (25%).
Egzamin ustny (25%)
Kolokwium (50%)
Ostateczny termin składania referatu stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Stanosz S.: Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów. Warszawa 2006.
Hołówka T.: Kultura logiczna w przykładach. Warszawa 2006.
Marchewka, F. S.: Semiotyka. Zarys teorii i jej rozwoju. Kalwaria Zebrzydowska 1996.
Semiotyka kultury. Wybór i opracowanie E. Janus. M. R. Mayenowa. Przedmowa S. Żółkiewski. Warszawa 1977.
Umberto, E.: Nieobecna struktura. Przeł. A. Weinsberg. P. Bravo. Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: