Historia kultury i sztuki krajów regionu: Litwa (III) 3224-D5HKSL
Podstawowym celem zajęć jest zaprezentowanie najważniejszych zjawisk z zakresu dziejów kultury litewskiej, a w szczególności sztuki litewskiej w całym bogactwie jej uwarunkowań, oraz wypracowanie umiejętności myślenia o zjawiskach artystycznych i procesach kulturowych w kategoriach historii kultury, czyli odniesienia faktów kulturowych do czynników historycznych w życiu narodu i w kontekście międzynarodowym.
W trakcie zajęć student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
BLOK I: Okresy i cezury.
1. Wprowadzenie: kultura litewska i wiek XX.
2. Litewska kultura artystyczna u progu powstania nowoczesnego państwa litewskiego – pokolenie I wystawy sztuk pięknych.
3. Kultura i sztuka Litwy w okresie międzywojennym – część I: instytucje, środowiska i poszukiwania własnej drogi.
4. Kultura i sztuka Litwy w okresie międzywojennym – część II: polaryzacja drugiej dekady.
5. Wyspy kultury i ofensywa ze wschodu – kultura litewska czasu wojny i okupacji.
6. Sztuka posłuszna i ostoje tożsamości – nurty kultury i sztuki litewskiej w epoce Litwy Radzieckiej.
7. Fenomen emigracji – twórcy litewscy w kulturach obcych.
8. Meandry współczesności – w poszukiwaniu nowych języków wyrazu na progu nowego wieku.
BLOK II: Problemy kultury i sztuki Litwy w XX wieku.
9. Mit, mitologia, folklor w kulturze litewskiej XX wieku.
10. Vladas Drėma i Tomas Venclova – zarys litewskiej kultury pamięci.
11. Teatr litewski – dialog z Europą i forma tożsamości.
12. Ciało i cielesność w sztuce litewskiej.
13. „Poezijos pavasaris” jako święto i rytuał.
14. Współczesne litewskie czasopisma literackie i artystyczne.
15. Współczesna filozofia litewska.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
1) zna w zaawansowanym stopniu historię i współczesność kultury i sztuki Rosji w XX-XXI w. (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).
2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii kultury Rosji (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).
3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii kultury Rosji w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).
5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii kultury Rosji oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).
6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).
7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie trzy losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura podstawowa (poza tekstami wymienionymi w programie zajęć, zalecana przy przygotowywaniu prac zaliczeniowych):
Bardach J., „O dawnej i niedawnej Litwie”, Poznań 1988
Cywiński B., „Szańce kultur. Szkice z dziejów narodów Europy Wschodniej”, Warszawa 2013 ( część: „Litwini”)
Jackiewicz M., Kalėda A., „Dzieje literatury litewskiej”, Warszawa 2002
Łossowski P., „Litwa”, Warszawa 2001
Ochmański J., „Historia Litwy”, Wrocław - Warszawa - Kraków 1990
Romer M., Litwa. Studium o odrodzeniu narodu litewskiego, Lwów 1908
Stoberski Z., Historia literatury litewskiej, Wrocław 1986
Wisner H., Litwa. Dzieje państwa i narodu, Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
Gellner E., „Narody i nacjonalizm”, Warszawa 1991
Kamieniecki W., „Państwo litewskie”, Warszawa 1918
Kłoskowska A., „Kultury narodowe u korzeni”, Warszawa 1996
Kula M., „Narodowe i rewolucyjne”, Londyn - Warszawa 1991
Mencwel A., „Przedwiośnie czy potop”, Warszawa 1997
"My nie bracia, my sąsiedzi. Polska perspektywa stosunków polsko-litewskich. Wybór tekstów i dokumentów", red. Srebrakowski A., Wrocław 2013
Stoberski Z., „Między dawnymi i młodszymi laty (Polsko-litewskie związki literackie)”, Łódź 1981
Sulima R., „Literatura a folklor” [w:] „Lektury i problemy”, wybór i opracowanie J. Maciejewski, Warszawa 1976
Tonnies F., „Wspólnota i stowarzyszenie”, Warszawa 1988
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: