- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Białoruś, Litwa, Polska 3224-D5EURBLP-OG
Zajęcia stanowią uwieńczenie tematyki poświęconej historii i
współczesności kultury Białorusi, Litwy i Polski ukazując szerszą jej
perspektywę. Ich celem jest wskazanie i analiza relacji między kulturą
Polski, Litwy i Białorusi a innymi kulturami krajów Europy Środkowo-
Wschodniej oraz usytuowanie wybranej kultury na mapie zjawisk i procesów
kulturowych kształtujących współcześnie oblicza kultury europejskiej.
Materiałem analizowanym w ramach zajęć są zarówno zjawiska i procesy
związane z tożsamością i różnorodnością kulturową, formy więzi i działań
społecznych oraz nurty ideowe i związane z nimi różnego rodzaju praktyki
instytucjonalizacji, kontestacji i emancypacji.
Na zajęciach omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Wielkie Księstwo Litewskie w perspektywie białoruskiej.
2. Polacy a litewski ruch narodowościowy (przełom XIX i XX w.).
3. Życie kulturalne Wilna w okresie międzywojennym – wybrane
zagadnienia.
4. Północno-wschodnie województwa II Rzeczypospolitej w obiektywie Jana
Bułhaka.
5. Krajowcy – głosiciele kompromisu czy wyznawcy utopii?
6. Białoruski ruch narodowy w Wilnie przed I wojną światową.
7. Los inteligencji białoruskiej w okresie międzywojennym w BSRR.
8. Doświadczenie II wojny światowej (na podstawie wybranych wspomnień).
9. Tęsknota za małą ojczyzną (na przykładzie wybranych utworów
literackich).
10. Czesław Miłosz i Tomas Venclova.
11. Ruchy kontestacyjne młodzieży na terenie BSRR, LSRR i PRL w latach
80. XX wieku. Próba charakterystyki.
12. Burzenie mitów i uprzedzeń – współczesne oblicze relacji litewsko-
polskich.
13. Współczesne ruchy narodowe na Białorusi.
14. Współczesna litewska i polska kultura w kontekście Unii Europejskiej.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu
antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy
ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze
symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury
oraz historii Białorusi, Litwy i Polski (K1_W03)
- w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów
kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki,
literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i
gospodarczych Białorusi, Litwy i Polski na każdym etapie ich rozwoju
(K1_W05)
- w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma
wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i
wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i
wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez
przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych
oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07)
Umiejętności:
absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu
informacje z różnych źródeł (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia
badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste
badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących
Białorusi, Litwy i Polski (K1_U02)
- rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę,
korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli,
prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej
(różnego typu) (K1_U03)
- przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej
epoki w rozwoju Białorusi, Litwy i Polski; rozpoznać różne rodzaje
wytworów tamtejszej kultury, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne
perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia
różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05)
- samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i
obcym, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki
Białorusi, Litwy i Polski, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy
(K1_U08)
Kompetencje społeczne:
absolwent jest gotów do:
- do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i
uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01)
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również
w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy
w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do
weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny
posiadanej wiedzy (K1_K02)
Kryteria oceniania
1. Organizacja zajęć
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa
obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na
Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.).
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest
opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia
należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania
te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
2. Metody oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie ustnej (2 pytania),
sprawdzająca znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku
zajęć.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub
materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji.
Merytoryczny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w
dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat
zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej
stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich
zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do
zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
3. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: zaliczenie ustne (60 %) praca lub
prezentacja (20%) oraz merytoryczny udział w zajęciach (20 %).
Merytoryczny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w
dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
4. Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Buchowski K., Litwomani i polonizatorzy. Mity, wzajemne postrzeganie i
stereotypy w stosunkach polsko-litewskich w pierwszej połowie XX wieku,
Białystok 2006.
Bułhak. Fotografia, oprac. zbiorowe, Olszanica 2021.
Cat-Mackiewicz S., Myśl w obcęgach. Studia nad psychologią społeczeństwa
Sowietów, Kraków 2012.
Jaruzelski J., Stanisław Cat-Mackiewicz 1896-1966. Wilno-Londyn-
Warszawa, Warszawa 1994.
Kałamajska-Saeed M., Ostra Brama w Wilnie, Warszawa 1990.
Kiaupa Z., Kiaupienė J., Kuncevičius A., Historia Litwy. Od czasów
najdawniejszych do 1795 roku, Warszawa 2008.
Łossowski P., Litwa, Warszawa 2001.
Mackiewicz J., Nie trzeba głośno mówić, Londyn 2017.
Miłosz Cz., Dolina Issy,
Mironowicz E., Białoruś, Warszawa 1999.
Ochmański J., Historia Litwy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1990.
Solak Z., Między Polską a Litwą. Życie i działalność Michała Römera 1880-
1920, Kraków 2004.
Świat NIEpożegnany. Żydzi na dawnych ziemiach wschodnich
Rzeczypospolitej w XVIII-XX wieku, red. K. Jasiewicz, Warszawa 2004.
Venclova T., Litwa, ojczyzna moja, Kraków 2024.
oraz inne publikacje zaproponowane na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: