Problemy kultury krajów regionu (II) - Rosja 3224-D4PR
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Rosji XX i XXI w., czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury omawiane są przez pryzmat wybranych problemów, zjawisk i procesów społecznych, narodowotwórczych, etnolingwistycznych, literackich, artystycznych i ideologicznych, postrzeganych tu w wymiarze ich wpływu na kształt kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu oraz analizy omawianych płaszczyzn kultury. Poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Kultura i literatura rosyjska wobec rewolucji.
2. Rosyjska kultura po 1917 r. – na obczyźnie.
3. Socrealizm w literaturze, malarstwie, rzeźbie, architekturze, muzyce i filmie.
4. Wielka Wojna Ojczyźniana w literaturze i sztukach wizualnych.
5. Problem literatury oficjalnej i nieoficjalnej w ZSRR. Tamizdat i samizdat.
6. Literackie wizerunki łagru i nurt literatury obrachunkowej.
7. Dysydenci rosyjscy a proces kulturowy.
8. Pieriestrojka a proces literacki w Rosji.
9. Rosyjski pejzaż kulturowy po 1991 roku.
10. Fenomen „prozy kobiecej”: lata 90.
11. Problem „białych plam” w kulturze rosyjskiej.
12. Współczesne konflikty zbrojne w literaturze rosyjskiej: pisarze wobec wojny rosyjsko-czeczeńskiej.
13. Specyfika najnowszej literatury rosyjskiej: rola kodów kulturowych w literaturze postmodernizmu, „nowa fala” w dramaturgii.
14. Folklor w kulturze XX i XXI w.
15. Fenomen literatury popularnej we współczesnej Rosji.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Rosji (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia)
zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Rosji XX wieku oraz współcześnie; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzić ich analizę, odróżniać odmienne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie z treści zajęć (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, Warszawa 2004-2010
, t. 1, 2.
Billington J.H., Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, Kraków 2008.
Fast P., Od odwilży do pieriestrojki. Studia i szkice o najnowszej literaturze rosyjskiej, Katowice 1992.
Fast P., Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003.
Historia literatury rosyjskiej XX wieku, red. A. Drawicz, Warszawa 1997 (i in.).
Idei w Rosii = Ideas in Russia = Idee w Rosji: Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, red. A. de Lazari, Łódź 1999, t. 1-6.
Kultura rosyjska: postacie, wydarzenia, symbole, daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001.
Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, tłum. B. Kodzis, Wrocław 1996.
Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996.
Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie).
Piłat W., Na progu XXI wieku. Szkice o współczesnej dramaturgii rosyjskiej. Olsztyn 2000.
Przebinda G., Smaga J., Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000.
Wołodźko-Butkiewicz A., Pasierbowie Rosji, Warszawa 1995.
Ponadto literatura ustalana w trakcie zajęć, dostosowana do podjętej tematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: