Problemy kultury krajów regionu (II) - Niemcy 3224-D4PN
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury omawiane są przez pryzmat wybranych problemów, zjawisk i procesów społecznych, narodowotwórczych, etnolingwistycznych, literackich, artystycznych i ideologicznych, postrzeganych tu w wymiarze ich wpływu na kształt kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu oraz analizy omawianych płaszczyzn kultury. Poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. I wojna światowa w literaturze i filozofii (wybór)
2. Niemiecki ekspresjonizm filmowy a wojna i przed wojną (trauma i przepowiednia)
3. "Babilon Berlin" - Republika Weimarska w zwierciadle popkultury
4. Rok 1933 (w obliczu kryzysu – dyskusja o filmie „Kabaret”)
5. Sztuka totalitarna (nazistowska) - wybór zagadnień
6. Po katastrofie – dyskusja o przeszłości i winie w eseistyce i filozofii
7. Mur berliński i podział Niemiec w oparciu o źródła wizualne
8. Mity założycielskie NRD ("antyfaszyzm")
9. Mity założycielskie RFN ("cud gospodarczy")
10. Próby rozliczenia, relacje polsko-niemieckie (filmowe dialogi z przeszłością. Propozycja lektury filmowej, m.in. adaptacje filmowe prozy G. Grassa)
11. Terroryzm niemiecki (problem RAF)
12. Zjednoczenie Niemiec i problem dziedzictwa NRD (lektura filmowa i dyskusja)
13. Filmowe obrazy upadku muru berlińskiego (wybrana lektura filmowa)
14. Wokół symboli, marek, przedmiotów - Niemcy współczesne.
15. Zaliczenie na ocenę (termin zerowy)
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin (1 ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć ma wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w następujących obszarach:
1. Wiedza
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę modeli kultury w ujęciu antropologicznym, procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Niemiec (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy w kontekście niemieckim (m.in. relacje NRD - RFN, relacje polsko-niemieckie); ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości w odniesieniu do kontekstu niemieckiego (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2. Umiejętności:
1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł. Umie analizować i interpretować zadaną lekturę, wyciągać wnioski (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec od 1918 roku po czasy współczesne; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).
3. Kompetencje społeczne:
1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy np. w dyskusji na zajęciach, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie z treści zajęć (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Na zajęciach prowadzący prowadzi "dzienniczek aktywności", z racji konwersatoryjnego charakteru zajęć - studenci zachęcani są do możliwie najaktywniejszego udziału w zajęciach.
Metodą oceniania może być także krótkie niezapowiedziane kolokwium, które dotyczy przygotowania zadanej lektury.
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Literatura do zajęć podawana jest studentom na bieżąco w danym semestrze (studenci otrzymują lekturę od prowadzącego).
Literatura uzupełniająca (dla chętnych):
Cziomer E., Zarys dziejów Niemiec powojennych 1945 – 1995, Warszawa – Kraków 1997.
Drewniak B., Kultura w cieniu swastyki, Poznań 1969.
Drewniak B., Teatr i film Trzeciej Rzeszy w systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 1972.
Dulewicz A., Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria, Warszawa 2002.
Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski Hubert, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006.
Krakowski P., Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1992.
Orłowski H., Zrozumieć świat. Szkice o literaturze i kulturze niemieckiej XX wieku, Wrocław 2003.
Stern F., Niemcy w pięciu wcieleniach, Warszawa 2009.
Sztuki piękne w III Rzeszy, Poznań 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: