Problemy kultury krajów regionu (II) - Białoruś, Litwa, Polska 3224-D4PKBLP
Na zajęciach w II semestrze omówione zostaną następujące problemy:
1. Pierwsze lata II Rzeczypospolitej a kwestia budowania społeczeństwa demokratycznego (polityka względem mniejszości białoruskiej i litewskiej).
2. Stosunek polskiej administracji do Cerkwi Prawosławnej po I wojnie światowej.
3. Mniejszości narodowościowe i grupy etniczne na północno-wschodnich obszarach II Rzeczpospolitej poprzez pryzmat utrzymanej tradycji kulturalnej.
4. Prześladowania ludności żydowskiej w latach 30. XX w.
5. Organizacje kulturalne i oświatowe mniejszości narodowych w II Rzeczypospolitej.
6. Twórcy białoruscy i litewscy w państwie polskim w okresie międzywojennym.
7. Uniwersytet Stefana Batorego w aspekcie działalności naukowo-badawczej nad obszarami ziem północno-wschodnich II Rzeczypospolitej.
8. Straty w ludności na obszarach ziem białoruskich, litewskich i polskich w czasie II wojny światowej.
9. Straty materialnego dziedzictwa kultury spowodowane II wojną światową.
10. „Repatrianci” na Ziemiach Odzyskanych – wzajemne oddziaływanie kultur.
11. Sowiecka kultura w Białoruskiej SRR i Litewskiej SRR – analiza porównawcza.
12. Oddziaływanie kultury zachodniej w państwie białoruskim, litewskim i polskim po rozpadzie ZSRR.
W cyklu 2024L:
Na zajęciach w II semestrze omówione zostaną następujące problemy: 1. Pierwsze lata II Rzeczypospolitej a kwestia budowania społeczeństwa demokratycznego (polityka względem mniejszości białoruskiej i litewskiej). |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza]
1) zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Polski (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla Białorusi, Litwy i Polski do przełomu XX i pocz. XXI wieku; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne z treści zajęć (40%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: