Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Niemcy 3224-D2HISNIE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Niemiec na tle dziejów politycznych i społecznych od 1918 po czasy współczesne. Uwzględnione zostaną takie problemy jak wzajemne oddziaływanie kultur, ideologie narodowe i państwowe, ruchy społeczne, zmiany w mentalności, umysłowość, przemiany kulturowe i dyskusja nad sensem dziejów narodowych. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Niemcy w poszukiwaniu nowej tożsamości – Republika Weimarska.
„We władaniu totalitaryzmu” – Społeczeństwo niemieckie w latach 1933-39.
Społeczeństwo niemieckie w czasie II wojny światowej.
Zagłada.
"Pamięć o ziemi utraconej" - wspomnienia przesiedleńców
Denazyfikacja.
Berlin Zachodni - symbol podziału Niemiec.
Państwo Adenauera – ustrój, polityka, stosunek do przeszłości.
Rok 1968 r. w Niemczech Zachodnich.
NRD – władza, społeczeństwo, ideologia.
Ruch dysydencki w NRD.
Zjednoczenie Niemiec i jego konsekwencje.
Spór o model społeczeństwa wielokulturowego.
Polsko-niemieckie pojednanie.
Niemieckie spory o historię.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Niemiec po 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Niemczech po 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Niemiec po 1918 r., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do egzaminu: obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.
Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do egzaminu w terminie poprawkowym.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru oraz jednej wybranej przez studenta książki z przedstawionego wykazu literatury. Egzamin obejmie trzy pytania – dwa losowo wybrane z materiału omawianego na zajęciach, jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w dyskusji na zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Egzamin ustny składający się z trzech pytań (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Ash T.G., W imieniu Europy : Niemcy i podzielony kontynent, Londyn 1996.
Bingen D., Polityka Republiki Bońskiej wobec Polski : od Adenauera do Kohla 1949-1991, Kraków 1997.
Bojenko-Izdebska E., Przemiany w Niemczech Wschodnich 1989-2010 : polityczne aspekty transformacji, Kraków 2011.
Cziomer E., Historia Niemiec 1945-1991. Zarys rozwoju problemu niemieckiego od podziału do jedności, Kraków 1992.
Dobrowolska-Polak J. et al., Niemcy po zjednoczeniu : społeczeństwo, wielokulturowość, religie, Poznań 2013.
Dönhoff M., Kanclerze Republiki Federalnej Niemiec jakich nie znamy, Warszawa 1999.
Grunberger R., Historia społeczna Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1994.
Haffner, P., Przypadki graniczne : Polacy i Niemcy, Olsztyn 2005.
Jaskułowski T., Władza i opozycja w NRD 1949-1988 : próba zarysu, Wrocław 2007.
Kershaw I., Mit Hitlera : wizerunek a rzeczywistość w III Rzeszy, Zakrzewo 2009.
Kerski B., Otwarta brama : Niemcy między zjednoczeniem a końcem stulecia : szkice i rozmowy, Olsztyn 1999.
Kerski B., Kycia T., Żurek R., "Przebaczamy i prosimy o przebaczenie" : orędzie biskupów polskich i odpowiedź niemieckiego episkopatu z 1965 roku : geneza, kontekst, spuścizna, Olsztyn 2006.
Klessmann Ch., Sporne problemy współczesnej historii Niemiec : studia i szkice, Poznań 1999.
Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław – Warszawa – Kraków 2008.
Krockow, Ch. von, O niemieckich mitach, Warszawa 2000.
Lebert N., Noszę jego nazwisko : rozmowy z dziećmi przywódców III Rzeszy, Warszawa 2004.
Lehndorff Hans von, Dziennik z Prus Wschodnich : zapiski lekarza z lat 1945-1947, Warszawa 2013.
Maj '68 : rewolta, pod red. Daniela Cohn-Bendita i Rüdigera Dammanna, Warszawa 2008.
Matkowska E., System : obywatel NRD pod nadzorem tajnych służb, Kraków 2003.
O kondycji Niemiec : tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, wybór i oprac. Joanna Jabłkowska i Leszek Żyliński, Poznań 2008.
Peukert D., Republika Weimarska : lata kryzysu klasycznego modernizmu, Warszawa 2005.
Röhl B., Zabawa w komunizm! : Ulrike Meinhof, Klaus Rainer Röhl i prawdziwe korzenie nowej lewicy (1958-1968), Warszawa 2007.
Stradowski M., Międzynarodowe aspekty zjednoczenia Niemiec, Toruń 2010.
Trenkner J., Templin W., Kerski B., Berlin Zachodni, Berlin Wschodni, Berlin : szkice i rozmowa o stolicy Niemiec, Szczecin 2003.
Trenkner J., Naród z przeszłością : eseje o Niemczech, Poznań 2004.
Walecka-Rynduch, Róg Rudiego Dutschke i Axel-Springer-Strasse : nowa lewica w Niemczech, Kraków 2010.
Wolff-Powęska A., Pamięć - brzemię i uwolnienie : Niemcy wobec nazistowskiej przeszłości (1945-2010), Poznań 2011.
Wolle S., Wspaniały świat dyktatury : codzienność i władza w NRD 1971-1989, Warszawa 2003.
Wóycicki K., Niemiecki rachunek sumienia : Niemcy wobec przeszłości 1933-1945, Wrocław 2004
oraz inne publikacje podane na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: