Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Czechy, Słowacja 3224-D2HISCZ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Czech i Słowacji na tle dziejów politycznych i społecznych od 1918 po czasy współczesne. Uwzględnione zostaną takie problemy jak wzajemne oddziaływanie kultur, ideologie narodowe i państwowe, ruchy społeczne, zmiany w mentalności, umysłowość, przemiany kulturowe i dyskusja nad sensem dziejów narodowych.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
I Republika – ideologia, polityka, życie społeczne
I Republika - narodowości
Syndrom monachijski i II republika – poszukiwania nowej drogi narodu czeskiego
Protektorat Czech i Moraw – postawy (opór, terror, kolaboracja)
Państwo słowackie 1939-1945 – nacjonalizm, Zagłada, Powstanie 1944
Wysiedlenie Niemców, mniejszość węgierska i polska 1945-1949
Złudzenia o wolności 1945-1948 – między Wschodem a Zachodem
Stalinowski terror i spóźniona odwilż
„Praska wiosna” – entuzjazm i utrata złudzeń
"Normalizacja" i ruch dysydencki – śmierć i narodziny społeczeństwa obywatelskiego
Spór o czeską historię
Aksamitna rewolucja – razem, lecz osobno
Dwa społeczeństwa – dwa państwa
Republika Czeska – społeczeństwo, polityka, obyczajowość
Republika Słowacka – wyzwania niepodległości
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Czech i Słowacji po 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Czechach i na Słowacji po 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Czech i Słowacji po 1918 r., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru oraz jednej wybranej przez studenta książki z przedstawionego wykazu literatury (nie dotyczy książek oznaczonych jako podręczniki ogólne). Egzamin obejmie trzy pytania – dwa losowo wybrane z materiału omawianego na zajęciach, jedno z wybranej lektury.
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w dyskusji na zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Egzamin ustny składający się z trzech pytań (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Podręczniki ogólne:
Jerzy Tomaszewski, Czechy i Słowacja, Warszawa 2008.
Lektury:
- Bajda P., Elity polityczne na Słowacji w latach 1989-2010 : kręta droga do nowoczesnego państwa, Warszawa 2010.
- Baka I., Udział Słowacji w agresji na Polskę w 1939 roku, Warszawa 2010.
- Baron R., Ambasadorowie wzajemnego zrozumienia : niedocenieni twórcy pomostów między polską i czeską kulturą (XIX-XXI w.) : studia i szkice, Toruń 2013.
- Boryszewski P., Kościół, którego nie było : tajna działalność religijna w Czechosłowacji w latach 1949-1989, Warszawa 2002.
- Čapek K., Rozmowy z T. G. Masarykiem, Warszawa 2014.
- Drużycki J. [Jot-Drużycki, J.], Hospicjum Zaolzie, Wędrynia 2014.
- Dubček A., Nadzieja umrze ostatnia, Warszawa 2005.
- Fejtö F., Praski zamach stanu 1948, Warszawa 1990.
- Górny M., Między Marksem a Palackým : historiografia w komunistycznej Czechosłowacji, Warszawa 2001.
- Gruchała J., Tomasz G. Masaryk, Wrocław 1996.
- Havel V., Siła bezsilnych i inne eseje, Warszawa 2011.
- Hrabal, Kundera, Havel ... : antologia czeskiego eseju / oprac. Jacek Baluch, Kraków 2001.
- Kaczorowski A., Europa z płaskostopiem, Wołowiec 2006.
- Kamenec I., Tragedia polityka, księdza i człowieka : (Jozef Tiso 1887-1947), Warszawa 2001.
- Kisielewski T., Federacja środkowo-europejska : pertraktacje polsko-czechosłowackie 1939-1943, Warszawa 1991.
- Kwapis R., Praska wiosna, Toruń 2004.
- Kwestia słowacka w XX wieku / Anton A. Baník [et al.], Gliwice, 2002.
- Majewski P. M., Edvard Beneš i kwestia niemiecka w Czechach, Warszawa 2001.
- Majewski P. M., "Niemcy sudeccy" 1848-1948 : historia pewnego nacjonalizmu, Warszawa 2007.
- Między przymusową przyjaźnią a prawdziwą solidarnością : Czesi, Polacy, Słowacy 1938/39-1945-1989. Cz. 1-2 / pod red. Petra Blažka, Pawła Jaworskiego, Łukasza Kamińskiego, Warszawa 2007-2009.
- Mlynář Z., Mróz ze wschodu, Warszawa 1989.
- Mycielska M., Ułaskawiony na śmierć : rzecz o Janosu Esterhazym, Warszawa 2010.
- Nowak K., Mniejszość polska w Czechosłowacji 1945-1989 : między nacjonalizmem a ideą internacjonalizmu, Cieszyn 2012.
- Průcha V., Rozwój gospodarczy Czechosłowacji w latach 1945-1992, Kutno 2006.
- Ukielski P., Aksamitny rozwód : rola elit politycznych w procesie podziału Czechosłowacji, Warszawa 2007.
- Wokół praskiej wiosny : Polska i Czechosłowacja w 1968 roku, pod red. Łukasza Kamińskiego, Warszawa 2007.
- Zawistowska R., Kwestia węgierskiej mniejszości narodowej w Słowacji w latach 1945-1948, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: