Historia kultury krajów regionu - Ukraina 3224-D1HKKRUKR
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Ukrainy na tle dziejów politycznych i społecznych regionu od średniowiecza do roku 1991. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur, aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem dziejów narodów. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:
1. Słowiańszczyzna wschodnia do połowy X w. Plemiona wschodniosłowiańskie i ich kultura
2. W kręgu kultury bizantyjskiej. Chrzest Rusi i jego dziedzictwo kulturowe
3. Kultura ruska pod panowanie litewskim (XIII – XVI w.)
4. Pod berłem Piastów i Jagiellonów: kultura ziem ukraińskich w składzie Korony Polskiej
5. Przemiany wyznaniowe na Ukrainie w XVI – XVIII w.
6. Kozaczyzna jako zjawisko społeczno-polityczne i kulturowe
7. W zaborze austriackim
8. W zaborze rosyjskim
9. Ukraińskie odrodzenie narodowe
10. „Narodowy w formie, socjalistyczny w treści”: ukraińska sowiecka kultura w okresie międzywojennym
11. Ukraińska tożsamość i kultura w II Rzeczypospolitej
12. Społeczeństwo ukraińskie podczas II wojny światowej
13. Procesy etniczne i kulturowe na Ukrainie Sowieckiej po 1945 r.
14. Kultura alternatywna: ruch dysydencki na Ukrainie Sowieckiej
15. Diaspora ukraińska na Zachodzie po II wojnie światowej
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Referat – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
|
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Ukrainy na tle dziejów politycznych i społecznych od średniowiecza do roku 1991. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur, aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem dziejów narodu. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu historię i współczesność kultury Ukrainy oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne związane z wyodrębnianiem Europy Środkowo-Wschodniej jako regionu, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K_W04)
- w zaawansowanym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować
tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych Ukrainy na każdym etapie ich rozwoju (K_W05)
- w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w tym w zakresie tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości w Ukrainie (K_W06).
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z różnych źródeł (K_U01)
- przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Ukrainy; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K_U05).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym w społeczeństwie odmiennym kulturowo, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K_K02)
- uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form, a także inicjowania działań
w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie w tym z zastosowaniem technologii informacyjnej (K_K05).
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć:
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa.
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot.
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Merytoryczny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach.
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Podręczniki:
Jakowenko N., Historia Ukrainy od czasów najdawniejszych do końca XVIII wieku, Lublin 2000.
Hrycak J., Historia Ukrainy, 1772-1999. Narodziny nowoczesnego narodu, Lublin 2000.
Serczyk W., Historia Ukrainy, Wrocław-Warszawa-Kraków 2001.
Opracowania naukowe:
Drozdowski M., Religia i Kozaczyzna w Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVII wieku, Warszawa 2008.
Grűndberg K., Trudne sąsiedztwo: stosunki polsko-ukraińskie w X-XX w., Warszawa 2005.
Karpus Z., Wschodni sojusznicy Polski w wojnie 1920 roku. Oddziały wojskowe, rosyjskie, kozackie i białoruskie w Polsce w latach 1919—1920, Toruń 1999.
Klimecki M., Polsko-ukraińska wojna o Lwów i Wschodnią Galicję 1918—1919 r. Aspekty polityczne i wojskowe, Warszawa 1997.
Krotofil M., Ukraińska Armia Halicka 1918-1920. Organizacja, uzbrojenie, wyposażenie i wartość bojowa sił zbrojnych Zachodnio-Ukraińskiej Republiki Ludowej, Toruń 2002.
Kroll P., Od ugody Hadziackiej do Cudnowa. Kozaczyzna między Rzecząpospolitą a Moskwą w latach 1658-1660, Warszawa 2008.
Serczyk W. A., Na dalekiej Ukrainie, dzieje Kozaczyny do 1648 roku, Kraków 1984.
Wojewoda Z., Zarys historii Kościoła greckokatolickiego w Polsce w latach 1944-1989, Kraków 1994.
Wnętrzak G., Stosunki polityczne i narodowościowe na pograniczu Śląska Cieszyńskiego i Galicji Zachodniej w latach 1897-1920, Toruń 2014.
Wójtowicz-Huber B., „Ojcowie narodu”. Duchowieństwo greckokatolickie w ruchu narodowym Rusinów galicyjskich (1867-1918), Warszawa 2008.
Zajączkowski W., Rosja i narody. Ósmy kontynent. Szkic dziejów Eurazji, Warszawa 2009.
Teksty źródłowe oraz opracowania będą na bieżąco weryfikowane przez prowadzącego zajęcia.
|
W cyklu 2025Z:
Podręczniki: Opracowania naukowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: