Historia kultury krajów regionu - Niemcy 3224-D1HKKRNIE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Niemiec na tle dziejów politycznych i społecznych od starożytnych Germanów do 1990 r. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur, aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem dziejów narodu. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Omówione zostaną następujące problemy:
1)Germania starożytna i „Germania” Tacyta
2) Merowingowie i Karolingowie – Frankowie czy Niemcy?
3) Średniowieczne cesarstwo – dziedzictwo imperium rzymskiego, spory z papiestwem i kultura rycerska
4) Kultura średniowiecznego miasta niemieckiego
5) „Niemiecki Wschód” – Niemcy w przestrzeni średniowiecznej Europy Środkowo-Wschodniej
6) Niemcy doby reformacji, renesansu i baroku
7) Niemcy doby oświecenia
8) Początki niemieckiego nacjonalizmu od końca XVIII w. do Wiosny Ludów
9) Niemcy doby imperializmu (od Bismarcka do I wojny światowej)
10) Niemcy w poszukiwaniu nowej tożsamości – Republika Weimarska.
11) Społeczeństwo niemieckie w okresie III Rzeszy
12) Zmierzch „Niemieckiego Wschodu” – wysiedlenie Niemców i koniec pewnej przestrzeni kulturowej
13) i 14) Niemcy w objęciach Zachodu (zachodnie strefy okupacyjne, RFN, Berlin Zachodni) – denazyfikacja, polityka, przemiany społeczne
15) Niemcy w objęciach Wschodu (NRD) – władza, społeczeństwo, ideologia, upadek
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Referat - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent po ukończeniu zajęć zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu historię i współczesność Niemiec oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne związane z Niemcami, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K_W04)
- w zaawansowanym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych w Niemczech – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, a także politycznych, społecznych i gospodarczych na każdym etapie ich rozwoju (K_W05)
- w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych, w tym w zakresie tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości w Niemczech (K_W06).
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K_U01)
-przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K_U05).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K_K01)
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K_K02)
- uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form, a także inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie (K_K05).
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa.
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot.
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Merytoryczny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Teksty źródłowe:
Grzegorz z Tours, Historie : historia Franków, przekł. K. Liman, Kraków 2012.
Jünger E., W stalowych burzach, Warszawa 1999.
Kronika Thietmara, tł. M.Z. Jedlicki, Kraków 2012.
Lehndorff H. v., Dziennik z Prus Wschodnich : zapiski lekarza z lat 1945-1947, Warszawa 2013.
Minnesang : niemiecka średniowieczna pieśń miłosna, przeł. z jęz. średnio-wysoko-niemieckiego, posł. i koment. opatrzył Andrzej Lam, Warszawa 2016.
Piotr z Dusburga, Kronika ziemi pruskiej, Toruń 2004.
Tacyt, Germania [w:] Dzieła, t. 2., Warszawa 1957.
Wipon, Chwalebne czyny Cesarza Konrada II = Gesta Chuonradi II Imperatoris, tł. Ewa Milkamanowicz, Kraków 2005.
Opracowania:
Althoff G., Ottonowie : władza królewska bez państwa, Warszawa 2009.
Biskup M., Labuda G., Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach : gospodarka, społeczeństwo, państwo, ideologia, Gdańsk 1988.
Boockmann H., Zakon Krzyżacki, Warszawa 1998.
Borodziej W., Górny M., Nasza wojna, 1-2 t., Warszawa 2014, 2018.
Bues A., Historia Niemiec XVI-XVIII wieku, Warszawa 1998.
Elias N., Rozważania o Niemcach : zmaganie o władzę a habitus narodowy i jego przemiany w XIX i XX wieku, Poznań 1996.
Englund P., Lata wojen, Gdańsk 2013.
Gougenheim S., Krzyżacy, Malbork 2012.
Grunberger R., Historia społeczna Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1994.
Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław – Warszawa – Kraków 2008.
Krockow Ch. v., Bismarck : biografia, Warszawa 1998.
Krockow Ch. v., O niemieckich mitach, Warszawa 2000.
Maj '68 : rewolta, pod red. Daniela Cohn-Bendita i Rüdigera Dammanna, Warszawa 2008.
Matkowska E., System : obywatel NRD pod nadzorem tajnych służb, Kraków 2003.
Modzelewski K., Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
Münkler H., Mity Niemców, Warszawa 2013.
„Niemiecki Wschód” : wyobrażenia – misja – dziedzictwo, wyb., wstęp i opr. Ch. Kleßmann, Poznań 2014.
Nipperdey T., Rozważania o niemieckiej historii : eseje, Warszawa 1999.
Peukert D., Republika Weimarska : lata kryzysu klasycznego modernizmu, Warszawa 2005.
Piekarczyk S., Mitologia germańska, Warszawa 1979.
Prinz F., Niemcy – narodziny państwa : Celtowie, Rzymianie, Germanie, Warszawa 2007.
Rostworowski E., Historia powszechna : wiek XVIII, Warszawa 2009 (fragmenty).
Salmonowicz S., Fryderyk II, Wrocław 1985.
S. Salmonowicz, Prusy : dzieje państwa i społeczeństwa, Warszawa 1998.
Schildhauer J., Dzieje i kultura Hanzy, Warszawa 1995.
Schulze H., Niemcy : nowa historia, Kraków 1999.
Sochacki J., Niemcy, Poznań 2016.
Sonderweg : spory o "niemiecką drogę odrębną", oprac. Hubert Orłowski, Poznań 2008.
Szlanta P., Wilhelm II : ostatni z Hohenzollernów, Warszawa 2015.
Trenkner J., Templin W., Kerski B., Berlin Zachodni, Berlin Wschodni, Berlin : szkice i rozmowa o stolicy Niemiec, Szczecin 2003.
Weinfurter S., Niemcy w średniowieczu 500-1500, Warszawa 2010.
Wies Ernst W., Cesarz Henryk IV : Canossa i walka o panowanie nad światem, Warszawa 2000.
Wies Ernst W., Fryderyk Barbarossa : mit i rzeczywistość, Warszawa 1996.
Wolff-Powęska A., Niemiecka myśl polityczna wieku Oświecenia, Poznań 1988.
Wolle S., Wspaniały świat dyktatury : codzienność i władza w NRD 1971-1989, Warszawa 2003.
Zientara B., Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 1998 (fragmenty).
Teksty źródłowe oraz opracowania będą na bieżąco weryfikowane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: