Historia kultury krajów regionu do 1918 r. (I) - Niemcy 3224-D1HISNIE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Niemiec na tle dziejów politycznych i społecznych od starożytnych Germanów do 1918 r. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur, aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem dziejów narodu. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Omówione zostaną następujące problemy:
„Germania” Tacyta
Merowingowie i Karolingowie – Frankowie czy Niemcy?
Ottonowie – idea cesarstwa rzymskiego
Cesarstwo i papiestwo – miejsce Niemiec w chrześcijaństwie europejskim
Fryderyk Barbarossa i kultura rycerska
Kultura średniowiecznego miasta niemieckiego
Państwo zakonu krzyżackiego – krucjata, kultura, społeczeństwo
Reformacja
Wojna trzydziestoletnia jako wojna religijna
Prusy Fryderyka II – kultura w służbie armii
Początki niemieckiego nacjonalizmu - Niemcy od czasów napoleońskich do 1847 r.
Wiosna Ludów – nacjonalizm, liberalizm, radykalizm i absolutyzm
Niemcy Bismarcka – militaryzm, zjednoczenie i państwo socjalne
Imperializm wilhelmiński – emancypacja czy dominacja?
Niemcy w okresie I wojny światowej – misja cywilizacyjna?
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Niemiec do 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Niemczech do 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Niemiec do 1918 r., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Merytoryczny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Althoff G., Ottonowie : władza królewska bez państwa, Warszawa 2009.
Biskup M., Labuda G., Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach : gospodarka, społeczeństwo, państwo, ideologia, Gdańsk 1988.
Bues A., Historia Niemiec XVI-XVIII wieku, Warszawa 1998.
Krockow Ch. v., Bismarck : biografia, Warszawa 1998.
Krockow Ch. v., O niemieckich mitach, Warszawa 2000.
Münkler H., Mity Niemców, Warszawa 2013.
Nipperdey T., Rozważania o niemieckiej historii : eseje, Warszawa 1999.
Prinz F., Niemcy – narodziny państwa : Celtowie, Rzymianie, Germanie, Warszawa 2007.
Salmonowicz S., Fryderyk II, Wrocław 1985.
Schildhauer J., Dzieje i kultura Hanzy, Warszawa 1995.
Schulze H., Niemcy : nowa historia, Kraków 1999.
Tacyt, Germania [w:] Dzieła, t. 2., Warszawa 1957.
Weinfurter S., Niemcy w średniowieczu 500-1500, Warszawa 2010.
Zientara B., Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 1998 (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: