Historia kultury krajów regionu do 1918 r. (I) - Białoruś 3224-D1HISBIAŁ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury
Białorusi na tle dziejów politycznych i społecznych od średniowiecza do 1918 r.
Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur,
aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem
dziejów narodu. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się
samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące problemy:
1. Słowiańszczyzna wschodnia: korzenie, pochodzenie, rozwój.
2. Pierwsze feudalne państwa-księstwa na ziemiach Białorusi.
3. W kręgu kultury bizantyjskiej. Chrzest Rusi Kijowskiej i jego konsekwencje
4. Wielkie księstwo Litewskie, Ruskie i Żmudzkie. Kształtowanie
etniczności białoruskiej.
5. Postaci Odrodzenia i drukarze średniowiecza.
6. Statuty Wielkiego księcia Litewskiego: wpływy na życie społeczne i kulturowe.
7. Normą jest wojna, pokój wyjątkiem.
8. Unia brzeska z perspektywy białoruskiej. Zniszczenie Kościoła grekokatolickiego.
9. Rozbiory Polski: Białoruś w składzie imperium Rosyjskiego.
10. Białorusin Kościuszko i litewski separatyzm w powstaniu 1794 roku.
11. Apogeum polonizacji Białorusi-Litwy. Potajemne towarzystwa Wileńskiego
okręgu edukacyjnego.
12. Powstania Listopadowe na terenie Białorusi i wzmocnienie rusyfikacji.
13. Powstanie styczniowe na Białorusi. W.K. Kalinowski.
14. Proces kształtowania narodu Białoruskiego w Rzeczypospolitej Obojga
Narodów i w Imperium Rosyjskim (do1918r.)
15. Drogi białoruskich socjalistów. Białoruska literatura żyje. „Nasza Niwa”.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Białorusi do 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Białorusi do 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Białorusi do 1918 r., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%).
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Podręczniki ogólne:
M. Kosman, Dzieje Białorusi, Wrocław 1979
- O. Łatyszonek, E. Mironowicz, Historia Białorusi od połowy XVIII do końca XX wieku, Białystok, 2002
- H. Sahanowicz, Historia Białorusi: od czasów najdawniejszych do końca XVIII wieku,Lublin 2002.
- J. Ochmański, Dawna Litwa, Olsztyn 1986
Lektury:
B. Białokozowicz, Między wschodem i zachodem. Z dziejów formowania się białoruskiej świadomości narodowej. – Białystok 1998.
M. Kosman, Orzeł i Pogoń. Z dziejów polsko-litewskich XIV – XX w.- Warszawa 1992.
M. Kosman, Litwa pierwotna. Mity, legendy, fakty, iskry. – Warszawa 1989.
H. Łowmiański, Studia nad dziejami Wielkiego Księstwa Litewskiego, Poznań 1981
K. Pietkiewicz, Wielkie Księstwo Litewskiego pod rządami Aleksandra Jagiellończyka, Poznań 1995
R. Radzik, Między zbiorowością etniczną a wspólnotą narodową. Białorusini na tle przemian narodowych Europy Środkowo-Wshodnej XIX st. – Lublin 2000.
E. Smółkowa, Białoruś pogranicza. Studia o języku i społeczeństwie, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: