Klucz do kultury regionu: konflikty - relacje (II) - "Zachód" 3224-D10KKRZ
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studentów w pogłębionym stopniu z najważniejszymi procesami związanymi z rozwojem stosunków interkulturowych w Niemczech, na ziemiach czeskich i słowackich oraz polskim pograniczu zachodnim od połowy XX w. Zjawiska te będą tu analizowane przez pryzmat formowania się odrębności nowoczesnego narodu, z uwzględnieniem kontekstu religijnego, językowego, społecznego, politycznego, ekonomicznego. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie tych aspektów, które mają charakter konfliktogenny w stosunkach międzynarodowych i są przedmiotem różnych i sprzecznych wyobrażeń zbiorowych. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
1) Ziemie polskie wcielone do Rzeszy
2) Autochtoni Ziem Odzyskanych
3) Górny Śląsk po II wojnie światowej
4) Polsko-niemieckie pojednanie
5) Niemiecka debata o II wojnie światowej
6) Mniejszość niemiecka w Polsce
7) Relacje czesko-słowackie po II wojnie światowej
8) Sytuacja religijna na ziemiach czeskich i słowackich w czasach komunizmu i współcześnie
9) Rok 1968 – RFN, Czechosłowacja, Polska
10) Solidarność Polsko-Czesko-Słowacka
11) Stosunki czesko-polskie i słowacko-polskie – od czasów komunistycznych do współczesności
12) Polska mniejszość w Republice Czeskiej
13) Stosunki słowacko-węgierskie i mniejszość węgierska na Słowacji
14) Mniejszości narodowe na Słowacji
15) Koncepcja państwa wielokulturowego w Niemczech
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu historię Niemiec, Czech i Słowacji i zachodniego pogranicza polskiego od połowy XX w. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące je z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K2_W04; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych Niemiec, Czech i Słowacji i zachodniego pogranicza polskiego od połowy XX w. (K2_W06; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K2_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
5) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Niemiec, Czech i Słowacji i zachodniego pogranicza polskiego od połowy XX w., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK)
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KO)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).
Zaliczenie ustne (60%)
(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%)
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Baron R., Ambasadorowie wzajemnego zrozumienia : niedocenieni twórcy pomostów między polską i czeską kulturą (XIX-XXI w.) : studia i szkice, Toruń 2013.
Broszat M., 200 lat niemieckiej polityki wobec Polski, Warszawa 1999.
Chmel R., Kompleks słowacki : eseje, Kraków 2014.
Czapliński W., Galos A., Korta W., Historia Niemiec, Wrocław 2010.
Heimann M., Czechoslovakia: The State That Failed, London 2009.
Jagiełło M., Słowacy w polskich oczach : obraz Słowaków w piśmiennictwie polskim, t. I-II, Warszawa 2005.
Kościelak L., Historia Słowacji, Wrocław 2010.
Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław 2008.
Kwestia słowacka w XX wieku / Anton A. Baník [et al.], Gliwice, 2002.
Mann G., Niemieckie dzieje w XIX i XX wieku, Olsztyn 2007.
Nipperdey T., Rozważania o niemieckiej historii : eseje, Warszawa 1999.
Między przymusową przyjaźnią a prawdziwą solidarnością : Czesi, Polacy, Słowacy 1938/39-1945-1989. Cz. 1-2 / pod red. Petra Blažka, Pawła Jaworskiego, Łukasza Kamińskiego, Warszawa 2007-2009.
Mycielska M., Ułaskawiony na śmierć : rzecz o Janosu Esterhazym, Warszawa 2010.
Przez granicę : Polacy–Czesi w XX wieku na łamach „Karty”, red. K. Wittels, Warszawa 2016.
Strauchold G., Autochtoni polscy, niemieccy, czy... : od nacjonalizmu do komunizmu (1945-1949), Toruń 2001.
Szarota T., Niemcy i Polacy : wzajemne postrzeganie i stereotypy, Warszawa 1996.
Ślązacy, Kaszubi, Mazurzy i Warmiacy : między polskością a niemieckością : praca zbiorowa / pod red. Andrzeja Saksona, Poznań 2008.
Tomaszewski J., Czechy i Słowacja, Warszawa 2008.
Zaolzie. Polsko-czeski spór o Śląsk Cieszyński 1918-2008, Warszawa 2008.
Zawistowska R., Kwestia węgierskiej mniejszości narodowej w Słowacji w latach 1945-1948, Warszawa 2009.
Zenderowski R., Nad Tatrami błyska się... : słowacka tożsamość narodowa w dyskursie politycznym w Republice Słowackiej (1989-2004), Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: