- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Walka cywilizacji 3224-CYWILI-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami
rywalizacji cywilizacyjnych w takich obszarach społeczno-kulturowych
oraz polityczno-ekonomicznych z uwzględnieniem procesów
historycznych oraz wykształconych w ich wyniku kultur strategicznych
określonych obszarów geopolitycznych.
Omówione zostaną następujące problemy:
1. Historia świata (I) – wprowadzenie w problematykę przedmiotu.
2. Historia świata (II) – pojęcie cywilizacji.
3. Geografia człowieka (I) – problemy geopolityczne.
4. Rywalizacja ideologiczna.
5. Rywalizacja techologiczna.
6. Geografia człowieka (II) – konflikty religijne.
7. Szpiegostwo antropologiczne – pozytywny i negatywny
przepływ kulturowo-społeczny.
8. Organizacja państwowa – prawo państwa – prawa człowieka.
9. Prawo do kultury – mniejszości etniczne w państwie.
10. Kultury strategiczne grup etnicznych.
11. Pozytywne aspekty zderzenia cywilizacji.
12. Negatywne aspekty zderzenia cywilizacji.
13. Konflikt antropologiczny – zmiana społeczno-kulturowa –
uderzenia hybrydowe.
14. Agresja antropologiczna – obrona antropologiczna – sztuka
prowadzenia wojny – środowisko społecnzo-kulturowe
obszarem walki.
15. Bezpieczeństwo kulturowe.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć — 30 godzin (1 ETCS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne
nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa.
2) w podstawowym stopniu terminologię nauk o kulturze z
uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-
Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze)
i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w
podstawowym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych,
niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów
regionu.
3) w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w
ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska,
masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz
emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w
przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii krajów Europy
Środkowo-Wschodniej.
[Umiejętności:]
4) wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać
potrzebne mu informacje z różnych źródeł.
5) rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać
wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego;
umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w
postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu).
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego
dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy.
7) jest gotów do określania priorytetów służących realizacji
wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie
zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa
obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS.
Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu oraz pogadanki
heurystycznej.
Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w
dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) na temat zadany przez
prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data
wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach.
Osoby nieobecna na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia
informacji u prowadzącego.
Na końcową ocenę składają się:
Praca pisemna/prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego
zajęcia (50%).
Egzamin ustny (25%).
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (25%).
Skala ocen:
0%–49% — 2
50%–60% — 3
61%–70% — 3+
71%–80% — 4
81%–90% — 4+
91%–100% — 5
Dodatkowa wiedza — 5+
Literatura
Bezpieczeństwo kulturowe Rzeczypospolitej Polskiej, oprac. J. Czaja.
AON: Warszawa 2004.
Jarmoszko Stanisław, Antropologia bezpieczeństwa. Kontury
naukowej tożsamości. Siedlce 2015.
Podstawy bezpieczeństwa narodowego (państwa). Red. J. Pawłowski,
Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2017.
Trochowska Kamila, Soft Skills for Security and Defence: Cros-
Cultural Competence and Beyond. Akademia Sztuki Wojennej:
Warszawa 2018.
Ziętek W. Agata, Bezpieczeństwo kulturowe w Europie. Wydawnictwo
Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: Lublin 2013.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: