Komunikacja interkulturowa 3224-3KKZ
Celem zajęć jest teoretyczne i metodologiczne przygotowanie studentów do badań międzykulturowych a także czysto praktyczny trening budujący kompetencje międzykulturowe. Zajęcia odwołują się do badań z zakresu psychologii międzykulturowej, antropologii kulturowej oraz innych dziedzin zajmujących się problemem kontaktu kultur i cywilizacji. Program jest sformułowany tak, aby po zakończeniu semestralnego cyklu zajęć, studenci byli w stanie skutecznie poruszać się w środowisku wielokulturowym. Pośrednim celem jest przygotowanie studentów do roli "tłumaczy kultur" kształtujących otwarte postawy wobec "Innych". Taka wiedza i umiejętności przydatne są w różnych dziedzinach (praca społeczna z cudzoziemcami, praca z klientami zagranicznymi w firmach, kompetentne przygotowanie wymian młodzieży etc.)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu komunikacji, barier komunikacyjnych, rodzajów kultur i ich związku z komunikacją. Potrafi wykorzystać poznane teorie do prowadzenia własnych badań w zakresie pracy licencjackiej lub magisterskiej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego.
Dopuszczenie do egzaminu następuje dzięki:
1) obecności i aktywnego uczestniczenia w zajęciach.
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na 4 godzinach zajęć (tj. 2 x 90).
Każda następna nieusprawiedliwiona nieobecność może powodować niedopuszczenie studenta do zaliczenia semestru („dwójka rektorska”, bez możliwości skorzystania z II terminu zaliczenia).
Usprawiedliwionych nieobecności nie może być więcej niż 50% ogólnej liczby godzin zajęć.
W wyjątkowych przypadkach, Student w ramach zaliczenia nieobecności będzie proszony o przygotowanie pracy pisemnej na wskazany przez prowadzącego temat.
2) przygotowania w grupie prezentacji na temat uzgodniony z prowadzącym i umiejętne prowadzenie dyskusji na jej temat.
3) zaprezentowania krótkiego referatu na wskazany przez prowadzącego temat
Na końcową ocenę z przedmiotu składają się:
-ocena z egzaminu (50%)
-ocena ciągła pracy studenta (50%)
Literatura
Edward T. H., Poza kulturą, Warszawa 2001
Edward T H., Ukryty wymiar, Warszawa 1976
Hofstede G., Cultures and Organizations: software of the mind, London 1991
Kofta M., Jasińska Kania A., Stereotypy i uprzedzenia, Warszawa 2001
Nowicka E., Swoi i obcy, Warszawa 1980
Olszewska-Dyoniziak B., Oblicza kultury, Kraków 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: