Antropologia kultury 3224-3ANTR
Historia estetyki prezentowana jest w powiązaniu z historią kultury, przemianami obyczaju, twórczości i przeżycia estetycznego.
Przedmiot podzielony jest na trzy części; pierwsza, obejmuje dzieje pojęcia od starożytności, przez koncepcje średniowieczne, renesansowe, do wieku XVIII; druga część, to perspektywa bliższa współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX, przemian technologicznych, miejskiej wizualności i sztuki współczesnej (estetyka filmu, telewizji, nowych mediów); trzecia część to próba ujęcia problematyki poprzez takie kategorie i pojęcia, jak:
piękno, brzydota, prawda, etyka, potworność, melancholia, wstręt, śmiech, zło, śmierć i martwe ciało, kicz, groteska, fantastyczność, moda, cierpienie.
Dodatkowym, ważnym aspektem zajęć jest wprowadzenie elementów estetyki kultury japońskiej, które mogą być ciekawe w kontekście perspektywy kultury Zachodu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zajęciach student powinien wykazywać znajomością ogólnego zarysu dziejów estetyki i teorii estetycznych, powinien umieć wskazać perspektywy widzenia (pierwotną i współczesną, z jej złożonością), zauważać je w związku z dziejami przemian kulturowych, dziełami sztuki, twórcami.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w pierwszym semestrze, w drugim semestrze ocena na podstawie egzaminu pisemnego.
Literatura
(wybór)
Roland Barthes, System mody, tłum. M. Falski, Kraków 2005
Henri Bergson, Śmiech. Esej o komizmie, przeł. Stanisław Cichowicz, KR, Warszawa 1995
Umberto Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Znak, Kraków 1994
Umberto Eco, Historia piękna, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2005
Umberto Eco, Historia brzydoty, Rebis, Poznań 2007
Eseje o pięknie. Problemy estetyki i teorii sztuki, red. Krystyna Wilkoszewska, PWN, Warszawa 1988
Estetyka japońska. Antologia, t. I-III, pod red., Krystyny Wilkoszewskiej, Universitas, Kraków 2001
Estetyka i film, red. Alicja Helman, WAiF, Warszawa 1972
Roman Ingarden, Wykłady i dyskusje z estetyki, wybór i oprac. Anita Szczepańska, wstęp Władysław Stróżewski, PWN, Warszawa 1981
Anna Janus-Sitarz, Groteska literacka: od diabła w Damaszku po Becketta i Mrożka, Universitas, Kraków 1997
Tomasz Gryglewicz, Groteska w sztuce polskiej XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Wrocław 1984
Maria Gołaszewska, Istota i istnienie wartości, Warszawa 1990 (oraz: Tejże, Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, PWN, Warszawa 1994)
Abraham Moles, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, PIW, Warszawa 1978
Stefan Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, PWN, Warszawa 1961 (również: Tegoż, O przedmiocie i metodzie estetyki, Książka i Wiedza, Warszawa 1973; Główne nurty estetyki XX wieku. Zarys syntetyczny, Wiedza o kulturze, Wrocław 1992)
Stanisław Ossowski, U podstaw estetyki, PWN, Warszawa 1966
Maria Poprzęcka, O złej sztuce, WAiF, Warszawa 1998
John Shaerman, Manieryzm, przeł. Maria Skibniewska, Warszawa 1970
Władysław Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Universitas, Kraków 2002
Sztuka i estetyzacja. Studia teoretyczne, pod red. Krystyny Zamiary i Mariana Golki, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1999
Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki (oraz: Tegoż, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1975)
Anna Wieczorkiewicz, Monstruarium, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
Zagadnienia estetyki współczesnej, red. Piotr Kawiecki, Romuald Piekarski, Wydawnictwo UG, Gdańsk 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: