- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej 3223-WLL0-OG
Program zajęć:
1. Zarys literatury kolonialnej.
Kroniki Indii. Proza i poezja epicka okresu odkryć i konkwisty (Juan de Castellanos, Alonso de Ercilla, Díaz del Castillo). Teatr ewangelizacyjny. Twórczość Juany Ines de la Cruz. Epika okresu kolonialnego (od Rodrigueza Freyle do Fernandeza Lizardi).
2. Literatura Ameryki Łacińskiej XIX wieku.
Charakterystyka romantyzmu. Twórczość D.F.Sarmiento, E.Echeverria i J.Mármol. Literatura gauczowska. Martin Fierro. Modernizm.
3. Panorama literatury hispanoamerykańskiej XX wieku: nurty, tendencje, wątki i motywy, pokolenia literackie, gatunki. Sztuka latynoamerykańska. Literatura Ameryki Łacińskiej a literatury narodowe. Przegląd wybranych literatur narodowych.
4. Lata dwudzieste XX wieku: regionalizm.
5. Argentyńska powieść metafizyczna (R.Arlt, E.Sábato).
6. J.L.Borges.
7. J.Cortázar.
8. Teorie i koncepcje realizmu magicznego.
9. A.Carpentier.
10. G.García Márquez.
11. M.Vargas Llosa
12. Literatura meksykańska: O.Paz, J.Rulfo, C.Fuentes, Fernando del Paso. Powieść rewolucji meksykańskiej
13. Dyskurs historyczny w prozie hispanoamerykańskiej (nowa powieść historyczna).
14. Nurty w XX-wiecznej poezji latynoamerykańskiej.
15. Na progu XXI wieku: najnowsze tendencje w prozie hispanoamerykańskiej.
W cyklu 2023Z:
Program zajęć: 1. Zarys literatury kolonialnej. |
W cyklu 2024Z:
Program zajęć: 1. Zarys literatury kolonialnej. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu zajęć student: Zna historię literatury latynoamerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku. Zna zasady periodyzacji tej literatury, cechy charakterystyczne dla poszczególnych epok. Zna najważniejsze tendencje estetyczne kolejnych epok i wie, jakie dzieła je realizują. Zna najważniejsze dzieła literatury latynoamerykańskiej oraz uwarunkowania społeczno-polityczno-kulturowe specyfiki literatur narodowych, która wynika z jednej strony z procesu historyczno-literackiego, a z drugiej, swoistego kontekstu politycznego, co ilustruje wpływ na literaturę takich wydarzeń, jak rewolucja meksykańska, czy kubańska. Zna realia społeczne, polityczne i kulturowe i językowe krajów Ameryki Łacińskiej, ujawniane np. w dziełach autobiograficznych oraz ich oceny formułowane w owych dziełach . Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez pisarzy i krytyków z kręgu literatury
Umiejętności:
Po ukończeniu zajęć student: Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności i gry językowe. Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy. Stosuje zdobytą wiedzę teoretyczno-literacką do analizy konkretnych dzieł. Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie. Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w mowie i w piśmie.
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu kursu: Potrafi odnaleźć się kulturowo w środowiskach latynoamerykańskich . Potrafi formułować i prezentować własne poglądy. Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej. Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną
Kryteria oceniania
Wykład monograficzny
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Lektury
• J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński
• J.Cortázar, Opowiadania, Gra w klasy: edycje Wyd. Muza
• A.Carpentier, Eksplozja w katedrze, Wojna czasu, Koncert barokowy
• G.García Márquez, Sto lat samotności, Jesień patriarchy, Nie ma kto pisać do pułkownika
• M.Vargas Llosa, Rozmowa w Katedrze, Wojna końca świata
• C.Fuentes, Śmierć Artemia Cruz, Aura
• J.Rulfo, Pedro Páramo
Bibliografia
• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.
Bibliografía uzupełniająca
• Enrique Anderson Imbert, Historia literatury hispanoamerykańskiej, T. I, “Okres kolonialny. Sto lat niepodległości”, PWN, Warszawa 1988; t. II “Epoka współczesna”, PWN, Warszawa 1986.
• Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, PWN, Warszawa 2009.
• Nina Pluta, Ewa Łukaszyk, Historia literatur iberoamerykańskich, Ossolineum 2010.
W cyklu 2023Z:
Lektury • J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński Bibliografia Bibliografía uzupełniająca |
W cyklu 2024Z:
Lektury • J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński Bibliografia Adam Elbanowski, „Literatura latynoamerykańska u progu XXI wieku” w: Andrzej Dembicz i Adam Elbanowski (redakcja, wprowadzenie, kierownictwo projektu badawczego) Ameryka Łacińska XXI wieku. Nowe oblicza, nowe struktury, nowe tożsamości, Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW, Warszawa 2013 (s. 505-582). Bibliografía uzupełniająca |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: