- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej - część 1 3223-WLL-OG
Studenci poznają literaturę Ameryki Łacińskiej – najważniejsze nurty i dzieła – a także szerszy kontekst latynoamerykański, konieczny do zrozumienia procesów historyczno-literackich: historia, zagadnienia społeczne, polityczne, kultura Ameryki Łacińskiej.
Program zajęć:
1. Zarys literatury kolonialnej.
Kroniki Indii. Proza i poezja epicka okresu odkryć i konkwisty (Juan de Castellanos, Alonso de Ercilla, Diaz del Castillo). Teatr ewangelizacyjny. Twórczość Juany Ines de la Cruz. Epika okresu kolonialnego (od Rodrigueza Freyle do Fernandeza Lizardi).
2. Literatura Ameryki Łacińskiej XIX wieku.
Charakterystyka romantyzmu. Twórczość D.F.Sarmiento, E.Echeverria i J.Mármol. Literatura gauczowska. Martin Fierro. Modernizm.
3. Panorama literatury hispanoamerykańskiej XX wieku: nurty, tendencje, wątki i motywy, pokolenia literackie, gatunki. Literatura Ameryki Łacińskiej a literatury narodowe. Przegląd wybranych literatur narodowych.
4. Lata dwudzieste: regionalizm.
5. Argentyńska powieść metafizyczna (R.Arlt, E.Sábato).
6. J.L.Borges.
7. J.Cortázar.
8. Teorie i koncepcje realizmu magicznego.
9. A.Carpentier.
10. G.García Márquez.
11. M.Vargas Llosa
12. Literatura meksykańska: O.Paz, J.Rulfo, C.Fuentes, Fernando del Paso. Powieść rewolucji meksykańskiej
13. Dyskurs historyczny w prozie hispanoamerykańskiej (nowa powieść historyczna).
14. Nurty w XX-wiecznej poezji latynoamerykańskiej.
15. Na progu XXI wieku: najnowsze tendencje w prozie hispanoamerykańskiej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu zajęć student: Zna historię literatury latynoamerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku. Zna zasady periodyzacji tej literatury, cechy charakterystyczne dla poszczególnych epok (różnice między latynoamerykańskiego w aspekcie literatury porównawczej. Zna najważniejsze tendencje estetyczne poszczególnych epok i wie, jakie dzieła je realizują. Zna najważniejsze dzieła literatury latynoamerykańskiej oraz uwarunkowania społeczno-polityczno-kulturowe specyfiki literatur narodowych, która wynika z jednej strony z procesu historyczno-literackiego swoistego politycznego, co ilustruje wpływ na literaturę takich wydarzeń, jak rewolucja meksykańska, czy kubańska. Zna realia społeczne, polityczne i kulturowe i językowe krajów Ameryki Łacińskiej, ujawniane np. w autobiograficzne oraz ich oceny formułowane w owych dziełach . Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez pisarzy i krytyków z kręgu literatury
Umiejętności:
Po ukończeniu zajęć student: Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalnojęzykowej jak i formalnogatunkowej niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności i gry językowe. Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy. Stosuje zdobytą wiedzę teoretycznoliteracką do analizy konkretnych dzieł. Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie. Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w mowie i w piśmie w języku hiszpańskim.
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu kursu: Potrafi odnaleźć się kulturowo w środowiskach latynoamerykańskich . Potrafi formułować i prezentować własne poglądy. Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej. Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmujący materiał z wykładów oraz obowiązkową listę lektur.
Literatura
Lektury
• J.L.Borges, Opowiadania (Fikcje, Alef, Raport Brodiego, Księga piasku), Twórca, Dalsze dociekania: edycje Wyd.Prószyński
• J.Cortázar, Opowiadania, Gra w klasy: edycje Wyd. Muza
• A.Carpentier, Eksplozja w katedrze, Wojna czasu, Koncert barokowy
• G.García Márquez, Sto lat samotności, Jesień patriarchy, Nie ma kto pisać do pułkownika
• M.Vargas Llosa, Rozmowa w Katedrze, Wojna końca świata
• C.Fuentes, Śmierć Artemia Cruz, Aura
• J.Rulfo, Pedro Páramo
Bibliografia
• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.
Bibliografía uzupełniająca
• Enrique Anderson Imbert, Historia literatury hispanoamerykańskiej, T. I, “Okres kolonialny. Sto lat niepodległości”, PWN, Warszawa 1988; t. II “Epoka współczesna”, PWN, Warszawa 1986.
• Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, PWN, Warszawa 2009.
• Nina Pluta, Ewa Łukaszyk, Historia literatur iberoamerykańskich, Ossolineum 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: