Literaturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego 3223-W2LON
Zagadnienia:
• Stunde Null - godzina zero
• Strefy okupacyjne
• Pojęcie „Heimkehrer-Literatur“ – „Literatura powracających“
• Kategorie w procesie denazyfikacji
• Powstanie Republiki Federalnej Niemiec i Niemieckiej Republiki Demokratycznej
• Gruppe ’47 - Grupa 47 – geneza i jej najważniejsi przedstawiciele: Heinrich Böll, Wolfgang Borchert, Alfred Andersch, Wolfdietrich Schnurre
• Pojęcie „Trümmerliteratur“ – „Literatura zgliszcz”
• „Unfähigkeit zu trauern“ oraz „Wohlstand für alle“
• Pojęcie „soziale Marktwirtschaft“
• Plan Marshall’a i NATO, a RWPG i Układ Warszawski
• Deutschlandvertrag – 26 maja 1952
• 17 czerwca 1953 r. – powstanie w NRD
• Pojęcie „Teilungsliteratur“ – „Literatura podziału”
• Doktryna Hallstein’a i jej wpływ na stosunku pomiędzy RFN i NRD
• Powody i data zbudowania Muru Berlińskiego
• Przedstawciele enerdowskiej literatury: Johannes Bobrowski, Johannes R. Becher, Bertolt Brecht, Christa Wolf
• „Dortmunder Gruppe 61“ – „Dortmundzka Grupa 61“
• Duża koalicja
• Powody i przebieg demonstracji studenckich pod koniec lat 60-tych
• Syndrom RAF i dotknięci przez niego pisarze
• Przedstawiciele zachodnioniemieckiej literatury: Hans M. Enzensberger, Günther Grass, Martin Walser, Siegfried Lenz, Ilse Aichinger
• Symboliczne znaczenie gestu Willy Brandta – 7 grudnia 1970 r.
• Geneza i żądania ruchu kobiecego w Niemczech
• Różnice pomiędzy „Frauenliteratur“ – „Literaturą kobiecą”, a „feministische Literatur“ – „literaturą feministyczną”
• Przedstawiciele najnowszej literatura niemieckojęzyczna: Peter Handke, Patrick Süsskind, Elfriede Jelinek
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Prymarne cele zajęć:
zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii literatury niemieckiej;
zaznajomienie studentów z wybraną podstawową terminologią z poszczególnych omawianych epok;
zapoznanie studentów z różnymi rodzajami tekstów literackich;
Sekundarne cele zajęć:
rozwój wiedzy ogólnej oraz specyfiki kulturowej Niemiec;
rozwój wiedzy specjalistycznej z zakresu wybranych epok, których dotyczą zajęcia;
doskonalenie znajomości języka obcego oraz ojczystego;
ćwiczenie umiejętności korzystania ze źródeł słownikowych i tekstowych.
Po ukończeniu przedmiotu student jest w stanie rozpoznawać gatunki literackie, analizować dzieło literackie na poziomie mikrotekstualny i makrotekstualny, interpretować je na podstawie wiedzy kontekstualnej o autorze, nurcie i okresie oraz określić funkcję kulturową danego tekstu. Student powinien być w stanie podejmować próbę przekładu danego tekstu literackiego
Kryteria oceniania
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać zaliczenie:
- dopuszczalna ilość nieusprawiedliwionych nieobecności: 3
- pozytywny wynik z kolokwium semestralnego/kolokwium rocznego pisemnego
Literatura
Literatura źrodłowa:
P. Weiss, Kinder in Berlin
P. Weiss, Das schwarze Leben
Ch. Hein, Die Witwe eines Maurers
B. Brecht, Die zwei Söhne
W. Schnurre, Jenö war mein Freund
W. Borchert, Nachts schlafen die Ratten doch
H. Böll, Bekenntnis zur Trümmerliteratur
H. Böll, An der Brucke
W. Koeppen, Wahn
P. Härtling, Zwei Versuche, mit meinen Kindern zu reden
H. Heißenbüttel, Kalkulation über was alle gewusst haben
W. Hildesheimer, Eine größere Anschaffung
B. Brecht, Deutschland 1952
B. Brecht, Die Lösung
W. Biermann, Deutschland. Ein Wintermärchen
M. Walser, 11. November 1989
G. Grass, Kurze Rede eines vaterlandslosen Gesellen
P. Handke, Die drei Lesungen des Gesetzes
H. M. Enzensberger, Verteidigung der Wölfe gegen die Lämmer
P. Schneider, Über die Mühen des Kampfes in Deutschland
H. Gollwitzer, Sich kümmern um die Verkümmerten und Benachteiligten
T. Bernhard, Fast
K. Marti, Neapel sehen
G. Wallraff, Am Fließband
F. J. Degenhardt, Tonio Schiavo
M. Frisch, Überfremdung I
G. Wolfgruber, Neu im Büro
H. Loetscher, Der Waschküchenschlüssel
Loriot, Fernsehabend
L. Harig, herum gezogen flanken lauf zum
F. Fühmann, Drei nachte Männer
F. Hohler, Bedingungen für die Nahrungsaufnahme
M. K. Kaschnitz, Popp und Mingel
Ch. Nöstlinger, Eine mächtige Liebe
R. Kunze, Fünfzehn
A. Astel, Lektion
M. Wander, Gabi A., 16, Schülerin. Die Welt mit Opas Augen
M. Scheidemann, Der hilfreiche Rabe
A. Kluge, Kälte ist keine Energie
A. Krauß, Entdeckung bei fahrendem Zug
P. P. Zahl, februarsonne
G. Kachold, bauchhöhlenschwangerschaft
H. M. Enzensberger, Die Scheidung
H. M. Enzensberger, Alte Ehepaare
I. Bachmann, Undine geht
B. Strauß, Paare
M. Frisch, Der andorranische Jude
H. Böll, Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
P. Bichsel, Wie deutsch sind die Deutschen
F. Dürrenmatt, Bericht über zwei Miniaturen
G. Grass, Die Deutschen und ihre Dichter
H. M. Enzensberger, Über die Schwierigkeit, Inländer zu sein
A. Kluge, Die Macht der Hoffnung
Wybrane filmy: Das Leben des Anderen, Królik po berlińsku,
Literatura fachowa:
Schlosser, Horst Dieter (1983): Dtv-Atlas zur deutschen Literatur, DTV
König, Werner (1978): Dtv-Atlas zur deutschen Sprache, DTV
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: