Lektorat - język szwedzki 3223-W1LS
Główne cele zajęć to kształtowanie i rozwijanie umiejętności porozumiewania się w podstawowych sytuacjach życia codziennego, wypracowanie umiejętności rozumienia ze słuchu, prowadzenia dyskusji, wyrażania opinii na dany temat, interpretacji przeczytanych tekstów, tworzenia własnych tekstów.
Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi. Umie przeczytać krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy. Potrafi porozumieć się w sytuacjach rutynowych, wymagających bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie czy wykonywaną pracę. Potrafi sporządzić krótką notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty, np. podziękowanie, mail i sms.
Poza nabyciem podstawowych sprawności receptywnych i produktywnych zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy o Szwecji, opanowanie umiejętności dostrzegania różnic kulturowych oraz zachęcenie uczestników do ciągłego podnoszenia własnych kompetencji językowych i kulturowych przez samokształcenie.
Kurs obejmuje zarówno zagadnienia języka ogólnego, jak i elementy wiedzy o kulturze, społeczeństwie, gospodarce i innych realiach współczesności Szwecji. Korzystamy z pomocy dydaktycznych rekomendowanych przez Instytut Szwedzki w Sztokholmie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1.w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych;
2.identyfikuje informacje w prostych tekstach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego;
3.dokonuje analizy, syntezy i interpretacji informacji zawartych w prostych materiałach codziennego użytku;
4.przedstawia w formie ustnej i pisemnej fakty i opinie, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje;
5.wykorzystuje wiedzę o kulturze szwedzkiego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
6.sprawnie współpracuje w grupie, efektywnie wyznaczając zadania sobie i innym;
7.identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia;
8.akceptuje różnorodność postaw i opinii w kontaktach interpersonalnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: